Ahimé
Úvod
Ačkoli je tato hra v principu založena na náhodě, v některých případech je náhoda velmi eliminována. Když jsem ji hrála s malými neteřemi, bylo na nich hned vidět, do které ruky si schovaly kamínek.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 1 kámen pro každého hráče
- 10 žetonů
- Malý předmět, který je možno schovat do dlaně (kamínek, kostka, mušlička atd.)
Počet hráčů
2-4
Pravidla
Cíl hry
- Získat co nejvíce žetonů.
Výchozí situace
- Na poli uprostřed hrací desky leží všechny žetony. Hrací kameny leží vně hrací desky.
Hra
- Začíná hráč na severní straně. Vezme kamínek (nebo jiný předmět) a za zády si jej předává z dlaně do dlaně. Poté dá obě pěsti před sebe a zeptá se souseda po pravici, ve které ruce je kamínek.
- Jestliže hráč uhodne, posune svůj kámen na pole č. 1. Neuhodne-li, nikam svůj kámen neposouvá. V obou případech přebírá kamínek a schová ho za zády v jedné ruce.
- Dorazí-li kámen některého z hráčů do středového kroužku, vezme si žeton a začíná od začátku.
Konec hry
- Po rozebrání všech deseti žetonů hra končí. Vítězí hráč, který jich nasbíral nejvíce.
Hra pro mladší hráče
- Při kladení otázky „Kde je kamínek?“ je hra často zdlouhavá, protože ne vždy se podaří správně uhodnout. Lze proto klást otázky jiné - například ze zeměpisu, dějepisu, matematiky. Vždy je však potřeba dbát na to, aby otázky byly kladeny přiměřeně k věku a znalostem hráčů. Jestliže spolu budou hrát předškolák a žák třetí třídy, jeden se může ptát na malou násobilku a druhý „Kdo vysvobodil Červenou Karkulku?“.
Další informace
- Některá z knih Miloše Zapletala.