Archimedes
Úvod
Autory této hry jsou Scott Marley a Philip Cohen. Poprvé byla publikována v časopise Games v červenci roku 1988. Jméno je odvozeno od legendy, která říká, že Archimedes postavil zrcadla tak, že umožnila zničit protivníkovy lodě na značnou vzdálenost díky slunečním paprskům.
Hrací potřeby
- Hrací deska 8×8
- 12 kamenů pro každého hráče
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Obsadit protivníkův přístav.
Výchozí situace
- Kameny (lodě) jsou rozmístěny v protilehlých rozích hrací desky, pole s kotvou je volné (viz obrázek nahoře).
Hra
- Kameny se pohybují jako královny v šachu - ortogonálně a diagonálně o libovolný počet volných polí.
- Kameny nemohou dokončit svůj posun ve svém domovském přístavu (rohové pole označené kotvou).
- Kámen je zajat tehdy, když je „napaden“ (v šachovém smyslu) třemi loděmi na konci protivníkova tahu. Několikanásobná zajetí jsou povolena. Zajetí jedné lodě může vést k zajetí jiné lodě, která jí byla chráněna.
- Zajaté lodi smějí být znovu nasazeny na straně toho, komu byly zajaty. Kámen je položen na pole domovského přístavu. Protože však na tomto poli nesmí být žádný kámen, musí být ihned přesunut. Loď proto smí být znovu nasazena pouze tehdy, je-li kolem přístavu alespoň jedno pole volné.
Konec hry
- Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů obsadí svou lodí protivníkův přístav a ten nemůže v příštím tahu tuto loď zajmout.
Další informace
- www.di.fc.ul.pt/~jpn/gv/archimedes.htm
- www.flash.net/~markthom/html/archimedes.html