Astar
Úvod
Kirgizská národní hra. Na podobném, poněkud netradičním, hracím plánu se hraje také hra Šestnáct vojáků.
Hrací potřeby
- Hrací deska 5×10
- 16 bílých kamenů, 16 černých
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Vzít soupeři všechny kameny nebo obsadit jeho pevnost (trojúhelník na protivníkově straně).
Výchozí situace
- Základní postavení je na obrázku nahoře.
Hra
- Kameny se mohou posunovat po čáře na libovolný volný sousední bod.
- Kámen smí přeskočit soupeřův kámen, který stojí na sousedním bodu a je za ním další bod ve směru skoku volný. Přeskočený kámen je zajat a odstraněn z desky.
- Vícenásobné skoky se změnou směru jsou povoleny.
Konec hry
- Kámen, který je obklíčený soupeřovými i vlastními kameny tak, že se nemůže hnout z místa, považujeme za zablokovaný. Jestliže má hráč všechny své kameny zablokované a nemůže provést tah, hra končí jeho porážkou.
- Hra končí výhrou toho, kdo zajme soupeři poslední kámen nebo kdo svými kameny obsadí všech devět bodů protivníkovy pevnosti.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.