Bláznění
Úvod
Neortodoxní obměna hry Mughrabieh hraná v arabských zemích.
Hrací potřeby
- Hrací deska (Oba hráči říkají prvním šesti polím na své straně desky vnitřní pole, druhým šesti vnější pole.)
- 48 hracích kamenů
2 kostky
15 bílých a 15 černých kamenů
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Dostat všechny své kameny do svého vnitřního pole a pak je odebrat z desky.
Výchozí situace
- První pole slouží jako startovní a cílové pole.
Hra
- Oba hráči hodí kostkou. Komu padne vyšší počet ok, zvolí si barvu kamenů. Hráč, který prohrál, začíná hru.
- Hráč na tahu hodí oběma kostkami a posune jeden nebo víc kamenů o tolik polí, kolik ok na kostkách padlo.
- Tahy jsou povinné. Pokud ale hráč nemůže část nebo celý tah provést, musí se ho vzdát.
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Bílé a černé kameny putují po desce v protichůdném směru, a to vždy od soupeřových vnitřních polí přes jeho vnější pole na vlastní vnější pole a dál přes vnitřní pole.
- Padnou-li na kostkách dvě různá čísla, může hráč posunout dva své kameny. První o tolik polí, kolik padlo na první kostce, druhý o tolik, kolik padlo na druhé kostce.
- Hráč může místo dvou různých kamenů posunout jediným o tolik polí, kolik padlo na obou kostkách dohromady. Jedním kamenem hráč táhne hráč také v případě, že nemůže využít hodu druhé kostky.
- Padne-li na obou kostkách stejné číslo, hráč využije čtyřikrát padlou hodnotu, poté odečte od padlé hodnoty jedničku a opět ji využije čtyřikrát. Takto postupuje do doby, kdy využije čtyřikrát jedničku.
- Hráči musí dovést do cíle první kámen, teprve poté mohou být do hry zapojeny další kameny.
- Kameny spolu nebojují, k zablokování pole stačí jediný kámen (narozdíl od vrhcábů, kde jsou potřeba kameny dva).
- Když hráč přesune všechny své kameny do svého vnitřního pole, začíná druhá fáze hry - vyvádění kamenů z desky ven. Stejně jako při přesunu kamenů lze i v této fázi využít obou kostek pro jeden nebo dva kameny a při stejných číslech pro tři nebo čtyři kameny.
- Padne-li na kostce číslo, které odpovídá číslu vnitřního pole, na němž stojí kámen, lze tento kámen vyvést z desky.
- Jestliže padne číslo, které odpovídá prázdnému poli, nesmí být podle této kostky vyveden z desky kámen stojící na jiném poli a hráč musí (pokud je to možné) udělat nějaký přípustný tah odpovídající tomuto číslu. Jediná výjimka platí tehdy, když žádné pole s vyšším číslem už není obsazeno naším kamenem. Potom může hráč využít i tento hod a vyvést z desky ven kámen ležící na pole nejvzdálenějším od okraje desky.
- Hráč není nucen odebrat kámen, pokud je možno udělat nějaký jiný legální tah.
Konec hry
- Hráč, který první vyvede z desky všechny své kameny, vyhrává.
- Vítěz hry získává tolik bodů, kolik kamenů má soupeř na cestě v okamžiku, kdy dovedl poslední kámen do cíle.
- Hráč, který získá dřív součtu 31, vyhrává partii.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.