Congo
Úvod
Congo je variace na téma Šachy. Autorem je Demian Freeling.
Hrací potřeby
- Hrací deska 7×7
- Sada kamenů pro každého hráče - lev (označen korunkou), žirafa (1), 2× slon (2), krokodýl (3), zebra (4), opice (5), 7× pěšec
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Zajmout protivníkova lva.
Výchozí situace
- Postavení kamenů na začátku hry je na obrázku nahoře. V krajních řadách stojí na obou stranách zleva doprava žirafa, opice, slon, lev, slon, krokodýl a zebra. Celou druhou řadu zabírají pěšci.
- Zeleně označená pole představují řeku.
Hra
- Kámen je zajat tehdy, dokončí-li na jeho poli přesun protivníkův kámen.
- Kameny se mohou pohybovat a zajímat jiné kameny podle následujících pravidel:
- Lev
- pohybuje se a zajímá jako šachový král v prostoru 3×3, může však zajmout protivníkova lva pohybem šachové královny. Nemůže skákat, a tak může zajmout lva pouze tehdy, nestojí-li mu v cestě jiné kameny.
- Žirafa
- smí se pohybovat o jedno nebo dvě pole ve všech směrech. Zajímat smí pouze na druhém poli, a to i přeskokem přes jiné kameny.
- Slon
- smí se pohybovat či zajímat o jedno nebo dvě pole ortogonálním směrem. Smí přeskakovat jiné kameny.
- Krokodýl
- mění pohyb podle své pozice. nachází-li se uvnitř řeky, smí se pohybovat jako šachový král a v řece jako šachová věž. Je-li mimo řeku, pohybuje se jako šachový král a k řece (ne dál) jako šachová věž. Krokodýl nemůže skákat.
- Zebra
- pohybuje se a zajímá jako šachový jezdec.
- Opice
- smí se pohnout jako šachový král, jako jediná figura zajímá přeskokem přes zajímaný kámen (tj. jako při dámě). Pole doskoku musí být volné. Smí provést vícenásobný přeskok ze změnou směru při dopadu. Nesmí zajmout některý kámen dvakrát. Nesmí přeskakovat prázdná pole. Zajímaní pro ni není povinné.
- Pěšec
- jeho pohyb závisí na tom, zda se nalézá před nebo za řekou. Pěšec, který ještě nepřešel řeku (tj. stojí ve 2., 3. nebo 4. řadě), se pohybuje o jedno pole diagonálně nebo ortogonálně vpřed. Pěšec, který již přešel řeku (tj. stojí v 5. nebo 6. řadě), může navíc nazpět o jedno nebo dvě volné pole ortogonálně zpět.
Dostane-li se pěšec na pole v poslední řadě, povyšuje na superpěšce.
- Superpěšec
- smí o jedno pole libovolným směrem, vzad smí dokonce o pole dvě. Vzad a diagonálně vzad nesmí zajímat.
- Zelená pole uprostřed hrací desky představují řeku. Pro ni platí následující pravidla:
- Lev nesmí vstoupit do řeky.
- Krokodýl může bez obav do řeky vstoupit.
- Ostatní kameny, které vstoupí do řeky, musí v bezprostředně následujícím tahu řeku opustit, jinak utonou.
- Pokud se kamenu nepodaří opustit řeku, ale podaří se mu zajmout jiný kámen, je toto zajetí platné.
- Výjimkou k předchozímu pravidlu je pohyb opice. Pokud se opice během vícenásobného přesune mimo řeku a poté opět do řeky, neutone. V příštím tahu však jí hrozí opět utonutí.
Konec hry
- Hráč, který zajal protivníkova lva, vítězí.
- Pokud na desce zbývají již jen dva lvi, jedná se o remízu.
Další informace
- www.gamerz.net/~pbmserv/congo.html