Cuarenta
Úvod
Autorem je Mark Thompson. Jedná se o variantu Šachu.
Cuarenta je španělský výraz pro čtyřicet. Hraje se pouze na světlých polích, a tak se hraje na čtyřiceti polích.
Hrací potřeby
- Hrací deska 9×9
- Sada hracích kamenů pro každého hráče - král, věž (1), velbloud (2), 2× kanón (3), 2× stráž (4), 2× žába (5), 4× pěšec
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Dát králi šach.
Výchozí situace
- Postavení kamenů na počátku hry je na obrázku nahoře.
Hra
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Hráč na tahu posune jedním svým kamenem.
- Kameny se mohou pohybovat a zajímat pouze na světlých polích, a to následujícím způsobem (zajímaná pole jsou označena červenou, pole na přesun zelenou):
- Král
- může zajímat kameny na sousedních volných diagonálních polích; přesun může provést na sousední volné pole vpředu nebo vzadu.
- Věž
- se pohybuje o libovolný počet volných polí diagonálně (stejně jako v klasickém šachu).
- Vao
- se pohybuje stejně jako věž. Když zajímá, musí přeskočit přesně jeden kámen stojící mezi ním a „obětí“. Tento kámen smí být jakékoli barvy a smí být libovolně daleko jak od kanónu, tak od oběti.
- Stráž
- se pohybuje diagonálně o jedno nebo dvě volná pole, může přeskočit kámen. Zajímá stejným způsobem.
- Velbloud
- se pohybuje podobně jako kůň, ale o jedno pole dále.
- Žába
- se pohybuje na nejbližší světlé pole v libovolném ortogonálním směru. Může také přeskočit přes řadu vlastních kamenů na další volné pole (nebo obsazené soupeřovým kamenem) v ortogonálním nebo diagonálním směru.
- Pěšec
- se pohybuje libovolným směrem vpřed na sousední pole. Pěšec nesmí zajmout jiného pěšce.
- Rošáda - král a velbloud si smí vyměnit svá místa, a to pouze tehdy, pokud ještě netáhnul ani králem ani velbloudem. Bílý nesmí provést rošádu, pokud ještě protivník nepohnul svým králem nebo velbloudem.
- Když se pěšec dostane na pole v posledních třech řadách, může povýšit na velblouda. V poslední řadě může povýšit na velblouda, žábu, stráž, vao nebo věž. Povyšování není povinné, může být provedeno v kterémkoli dalším tahu.
Konec hry
- Hráč, který dá soupeřovu králi mat, se stává vítězem.
- Hra končí remízou, pokud ani jeden z hráčů namůže provést tah podle pravidel, nebo v posledních 40 tazích nedošlo k povyšování nebo zajetí kamene, nebo obě strany nemají dostatek kamenů k daní šachu nebo se hráči na tom dohodnou.
Další informace
- www.flash.net/~markthom/html/cuarenta.html