Dáma
Úvod
Dáma vznikla někdy na počátku druhého tisíciletí našeho letopočtu, snad ve Francii nebo ve Španělsku a rozšířila se po celé Evropě. Vznikly různé varianty a obměny.
Hrací potřeby
- Hrací deska 8×8
- 12 kamenů pro každého hráče
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Odstranit z desky všechny soupeřovy kameny.
Výchozí situace
- Na začátku hry stojí kameny ve třech krajních řadách ob jedno pole.
Hra
- Hru začíná černý, poté se hráči v tazích pravidelně střídají.
- Kameny se pohybují pouze šikmo vpřed na nejbližší volné pole. Pohyb zpět není dovolen.
- Pokud kámen stojí těsně před kamenem protihráče, za nímž je jedno pole ve směru pohybu volné, přeskočí tento kámen a vyřadí jej ze hry. Pokud má více možností přeskočení soupeřových kamenů, může si vybrat nejvýhodnější skok. Skoky jsou povinné. Opomene-li hráč skákat, může mu soupeř odebrat kámen, kterým měl skákat. Měl-li hráč více možností skákání a neuskutečnil-li žádnou, může mu soupeř vyřadit libovolný z kamenů, které měli skákat. Kámen odebere před svým tahem.
- Kámen může provést i skoky vícenásobné a po dopadu změnit směr skoku. Vícenásobný skok je třeba provést v plném rozsahu, jinak protihráč může tento kámen také odstranit z desky.
- Dostane-li se kámen tahem nebo skokem do poslední řady, stává se dámou. Ta se označí dvěma kameny položenými na sebe. Dáma se může pohybovat jakýmkoli směrem diagonálně o libovolný počet volných polí.
- Pro dámu platí stejná pravidla skákání jako pro obyčejné kameny, liší se jen v tom, že dáma nemusí stát těsně před přeskakovaným kamenem a po přeskoku může dopadnout na libovolné volné pole ve směru přeskoku. Také dáma může měnit směr dalšího skákání. Dáma má ve skákání vždy přednost, i kdyby měla přeskočit méně kamenů než kámen obyčejný. Nevyužije-li možnost skoku, může být protihráčem vyřazena ze hry. Dáma může být poražena každým kamenem soupeře.
Konec hry
- Hru vyhrává ten hráč, který vezme soupeři všechny kameny.
- Hra může skončit i remízou, když na desce zbyde tak málo kamenů, že jeden ani druhý hráč nejsou schopni dovést boj do konečného rozhodnutí. Remízou končí i hra, ve které nebyl v posledních dvaceti tazích zajat žádný kámen.
Notace
Chtějí-li si hráči partii uchovat a později přehrát, mohou využít možnosti zápisu. Tmavá pole na šachovnici jsou označena čísly od 1 do 32. Tahy se zapisují tak, že jako první zapíšeme pole, z něhož kámen přemisťujeme a jako druhé napíšeme číslo pole, na něž kámen pokládáme. Mezi čísla klademe znaménko „ - “. Pro skákání se používá symbol „x“. Při zahájení hry jsou černé kameny rozmístěny na polích s čísly 1-12, bílé na polích 21-32.
(Pro mezinárodní dámu jsou pole číslována 1-50, černé kameny stojí na začátku na polích 1-20 a bílé kameny na polích 31-50.)
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.
- www.damweb.cz
- www.hrejsi.cz/dama/index.htm