Exploze
Úvod
Hra Exploze je vedlejším produktem fyzika Martina Spencera, který se pokoušel vyjádřit pomocí čtvercové sítě a hracích kamenů proces, k němuž dochází při řízené termonukleární reakci. Hra je také známá pod názvem Automaton Wars.
Hrací potřeby
- Hrací deska 6×6
- Kameny pro každého hráče (cca 80 pro každého)
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Vyřadit ze hry všechny kameny ležící soupeřovou barvou vzhůru.
Výchozí situace
- Prázdná hrací deska.
Hra
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Hráč na tahu položí svůj kámen na libovolné volné pole nebo na pole obsazené svým kamenem (nebo více svými kameny). Na pole, které je obsazené soupeřovým kamenem, není možné nový kámen položit.
- Když hráč položí nový kámen na pole, kde s ním bude tolik kamenů, jejichž počet se rovná kritickému číslu tohoto pole, dochází k explozi. Kritické číslo se rovná počtu ortogonálně sousedících polí (viz obrázek dole). Tato exploze je součástí tahu, při němž byla kapacita pole naplněna. Hráč postupně rozebere z tohoto pole kameny a po jednom je umístí na všechna pole, která s ním ortogonálně sousedí.
- Exploze na jednom poli může zvýšit kritické množství na okolních polích, takže tam dojde k dalším explozím. I ty patří ještě k tahu, který hráč právě provádí.
- Jestliže hráč musí při explozi položit některý kámen na kámen soupeřův, je soupeřův kámen zajat a stane se vlastním, Teprve potom tam položí svůj kámen.
- Tah končí, když hráč už nemůže přivést k explozi žádné další pole.
- Provedení exploze je povinné. Jestliže má hráč možnost provést po první explozi další exploze, může je provést v libovolném pořadí. Při postupném provádění „řetězové reakce“ se může stát, že se na jednom poli nashromáždí víc kamenů, než je kritické množství. (Na poli označeném čtyřkou, například pět, šest i víc.) Až dojde i na toto pole řada, hráč na něm provede explozi - odebereme z něho tolik kamenů, kolik je třeba, rozmístí je na sousední pole a přebývající ponechá na místě.
Konec hry
- Hra končí, když jeden z hráčů nevlastní na desce ani jeden kámen. Soupeř ovládl celý prostor a vyhrál.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.
- www.di.fc.ul.pt/~jpn/gv/applets/automaton/automaton.htm