Fotbal pro filosofy
Úvod
Originální název hry je Phutball. Hra vyšla v knize Winning Ways for Your Mathematical Plays, autorem je matematik John Connway, učitel na univerzitě v Cambridge. Hra je z roku 1982.
Hrací potřeby
- Hrací deska 21×15
- Černý kámen představující míč
- Bílé kameny zastupující hráče
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Dát soupeři gól.
Výchozí situace
- Na středovém poli leží černý kámen. Ostatní pole jsou volná.
- Bílé kameny patří oběma hráčům, a to jak v zásobě, tak poté na desce.
Hra
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Hráč na tahu smí položit na libovolné volné pole další bílý kámen nebo posunout černým kamenem.
- Černý kámen se smí pohybovat pouze přeskokem přes bílé kameny ležící na sousedních polích v přímé diagonální nebo ortogonální linii. Přeskočené kameny jsou hned odstraněny z desky. Lze přeskočit i více kamenů ležících v jedné linii.
- Vícenásobné skoky se změnou směru po dopadu míče jsou povoleny, ale nejsou povinné.
- Při každém skoku míč dopadne na první volné pole za přeskočené kameny.
Konec hry
- Když se míč dostane na nebo za brankovou čáru, znamená to gól a konec hry. Brankovou čáru představují dva protilehlé konce hrací desky.
Poznámka
- Zkušenější hráč může protihráči na začátku hry poskytnout výhodu bližšího postavení míče ke své brance.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Špalíček her. Albatros, Praha, 1988.
- www.di.fc.ul.pt/~jpn/gv/phutball.htm
- www.gamerz.net/~pbmserv/phutball.html