Gess
Úvod
Hra byla publikována v časopise Eureka, který vydává skupina The Archimedeans, matematická společnost University v Cambridge. Cílem bylo vytvořit zevšeobecněné šachy.
Hrací potřeby
- Hrací deska 18×18.
- 43 žetony pro každého hráče
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Zajmout soupeři jeho všechny jeho krále.
Výchozí situace
- Na začátku hry jsou žetony rozestaveny v základním postavení v krajních řadch proti sobě.
Hra
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Každý čtverec 3×3, na kterém je alespoň jeden žeton, je považován za hrací kámen.
- Rozmístění žetonů na čtverci 3×3 určuje, o kolik polí a kterým směrem se kámen posune. Je-li na středovém poli žeton, smí být kámen posunut o libovolný počet volných polí. Žetony na krajových polích ukazují směr, kterým je možno kámen posunout. Podíváme-li se na kameny v základním postavení a desku si rozdělíme pomyslně na čtverce 3×3, pak se kameny smí posunovat jako šachové figury - věž (o libovolný počet polí ve všech ortogonálních směrech), střelec (o libovolný počet polí ve všech diagonálních směrech), dáma (o libovolný počet volných polí ve všech směrech), král (o 1 až 3 pole v libovolném směru), pěšec (o jedno pole vpřed).
- Pohybový rejstřík šachového krále tak má kámen, který obsahuje 8 žetonů, a jehož středové pole je volné. Takovýto kámen se nazývá prstenec.
- Kámen, který má žeton pouze na středovém poli, smí sice být posunut o libovolný počet polí, ale v žádném směru, a tak nesmí být posunut vůbec.
- Posunovat lze i kameny, které jsou částečně mimo hrací desku, tj. jejich střed leží na krajním poli desky nebo leží mimo desku. Například kámen ležící v rohu desky smí být posunut až o 3 pole diagonálně dovnitř hrací desky. Stejně tak mohou být kameny přesunuty částečně mimo desku. Všechny kameny, které skončí mimo desku, jsou odstraněny ze hry.
- Kameny se smí pohybovat pouze po volných polích. Na žádném poli, přes které kámen 3×3 přejde, nesmí být obsazeno. Pokud se stane, že jedno nebo více polí je obsazeno vlastním nebo soupeřovým žetonem, žetony z těchto polí jsou odstraněny a posun kamene končí.
Na následujícím obrázku kámen a e5 se smí přesunout na pozici i9 a zajmout tak bílý žeton na i10. Ovšem kámen na m5 smí pouze na p8 a zajme černý kámen na p9. (Okrajová červená pole nejsou součástí hrací desky. Zde byla tato pole přidána pouze pro snazší pochopení. Pozice hracího kamene je totiž značena pozicí jeho středového žetonu a toto pole smí být mimo hrací desku - viz výše.)
Konec hry
- Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů ztratí poslední svůj hrací kámen tvořící prstenec, tj. posledního svého krále.
Další informace
- www.cam.ac.uk/societies/archim/eureka/gess
- www.di.fc.ul.pt/~jpn/gv/gess.htm