Královská a nejrozkošnější husí hra
Úvod
Oblíbená hra první poloviny 18. století v Anglii. Na podobném principu bylo vytvořeno mnoho dalších her. Výsledek hry závisí výhradně na štěstí a hodech kostkou.
Hrací potřeby
- Hrací deska o 63 polích
- 2 hrací kostky
- 1 kámen pro každého hráče
- 14 žetonů pro každého hráče
Počet hráčů
2-6
Pravidla
Cíl hry
- Dovést svůj kámen do cíle dříve než soupeři.
Výchozí situace
- Prázdná hrací deska.
Hra
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Hráč na tahu hodí kostkami a posune svůj kámen o tolik polí, kolik je součet na obou kostkách. Jestliže kámen zastaví na poli, kde je nějaký obrázek s úkolem, musí ho provést.
- Popis polí a úkolů
- 1 - Startovní pole
- 6 - Most
- Hráč musí zaplatit mostné - zaplatí 1 a postoupí až na pole č. 12.
- 5, 9, 14, 18, 23, 27, 32, 36, 41, 45, 50, 54, 59 - Husa
- Hráč má právo posunout svůj kámen ještě jednou tak daleko, tj. o tolik polí, kolik od padlo na obou kostkách dohromady.
- 19 - Hostinec
- Hráč zaplatí jeden žeton a vypije sklenici limonády.
- 31 - Studna
- Hráč, který se zde zastaví, dvakrát nehází. Tento trest se ruší, když na pole dorazí jiný kámen.
- 42 - Zvon
- Hráč dvakrát nehází nebo zaplatí 2 žetony.
- 52 - Bludiště
- Hráč musí zaplatit jeden žeton a vrátit kámen na pole č. 29.
- 26, 53 - Kostky
- Pokud hráč v následujícím tahu hodí kostkami součet 9, postupuje do cíle.
- 58 - Kostlivec
- Hráč zaplatí jeden žeton a musí se vrátit na pole, ze kterého v tomto tahu vyšel.
- 63 - Cílové pole
- Na každém poli smí být pouze jeden kámen. Kámen, na jehož pole dojde jiný hráč a ukončí tam tah, se musí vrátit na pole, ze kterého soupeřův kámen v tomto tahu vyšel.
Konec hry
- Pokud hráči padne před cílovým polem víc a cílové pole přejede, vrací se zpátky na začátek a musí projít celou trasu znovu.
- Vítězí hráč, který se jako první dostane na cílové pole.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.