Čarodějnický kotlík
Úvod
Tato hra byla v roce 2002 v Německu nominována na cenu Spiel des Jahres. Dovozcem hry je společnost Albi.
Hrací potřeby
- Hrací deska 6×6
- 56 karet s přísadami (14 různých přísad po 4 kartách)
- 4 rohové karty
- 13 karet s recepturami
- 1 kámen pro každého hráče
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Sbíráním přísad do svého kotlíku získat co nejvíce bodů.
Výchozí situace
- Před hrou hráči dobře promíchají karty s přísadami a 32 z nich rozloží na desku 6×6, přičemž rohová pole zůstanou volná. Na tato pole jsou položeny rohové karty tak, že karty s vyznačenými kameny jsou v protilehlých rozích. Vedle těchto karet jsou umístěny kameny v příslušné barvě.
- Zbylé karty s přísadami jsou umístěny na stranu jako zásobní balíček rubem nahoru.
- Oba hráči si vezmou vrchní kartu z balíčku. Pokud je má karta bílý nebo černý štítek, hráč ji vrátí zpět do balíčku. Takto postupuje dokud na kartě není zelený, šedý, hnědý, modrý nebo žlutý štítek. Tato karta se stává první přísadou v hráčově kouzelnickém kotlíku.
- Karty s recepturami jsou také promíchány a každý hráč si vezme z balíčku 2 karty tak, aby je soupeř neviděl.
Hra
- Hráči se v tazích pravidelně střídají. Bílý začíná.
- Hráč na tahu posune svým kamenem o tolik polí, kolik ukazuje číslo na vrchní kartě jeho kotlíku. Kameny se pohybují okolo vyložených karet, tj. nestoupají na ně. Každá karta platí jako jedno pole, i rohové karty. Vedle každé karty smí stát pouze jeden kámen. Je-li místo, přes nějž má kámen přejet nebo na němž má dokonce zastavit, již obsazeno, kámen toto místo přeskočí. Tento skok je považován za normální posun. V praxi to znamená, že kámen se tak v podstatě místo o 2 pole přesune o pole 3.
- Když se kámen posune o daný počet míst, vezme z řady či sloupce, vedle kterého stojí, libovolnou kartu s přísadou a položí ji na vrch svého kotlíku. V kotlíku je vidět vždy pouze vrchní karta.
- Stojí-li kámen vedle rohové karty, nebere kartu žádnou.
- Vezme-li si hráč kartu s přísadou, na níž je symbol explodujícího kotlíku, smí soupeři říci, aby dal vrchní kartu ze svého kotlíku zpět do balíčku. (Pokud je balíček již vypotřebován, dá ji do krabice.)
- Když hráč vezme kartu s kouzelnickým kloboukem a hůlkou, smí provést ještě jeden tah. Pokud si i poté vezme kartu s kouzelnickým kloboukem a hůlkou, další tah navíc již nezíská.
- Jestliže hráč v obou předchozích případech hráč soupeře ihned neupozorní na prováděnou akci, akce propadá.
- Poté je volné místo po odebrané kartě s přísadou zaplněna vrchní kartou z balíčku. V případě, že je balíček již rozebrán, místo zůstává prázdné.
Konec hry
- Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů vezme poslední kartu z některé řady či sloupce. Hráč smí rozhodnout, zda tuto kartu přiloží do svého kotlíku nebo ne. Je-li na kartě symbol explodujícího kotlíku nebo kouzelnického klobouku, akce propadá.
- Hráči roztřídí své karty ve svých kotlících podle přísad. Za nasbírané karty získá hráč body podle následujících pravidel.
- Hráč, který má více karet s hodnotou 1, dostane 5 bodů. Pokud mají oba hráči stejně, nedostane je ani jeden.
- Hodnoty všech karet ve vlastní barvě, tj. s černým nebo bílým štítkem, se zdvojnásobují.
- Pokud má hráč od dané přísady pouze jedinou kartu, její hodnota se stává minusovou a hráč body odečte.
- Pokud má hráč od jedné přísady 2 karty, jejich hodnota je 0.
- Pokud má hráč od dané přísady 3 karty, získá plusovou hodnotu jejich součtu.
- Pokud má hráč od dané přísady 4 karty, získá plusovou hodnotu jejich součtu a navíc 5 bodů.
- Z jednotlivých principů vyplývá, že pokud má bílý pouze jedinou kartu dané přísady s bílým štítem, odečte si dvojnásobek její hodnoty.
- Pokud se hráči podaří nasbírat přísady podle karet s recepty, které si vytáhl před začátkem hry, získá body navíc.
Poznámka
- Začínající hráči mohou hru hrát i bez karet s recepturami.
Další informace
- www.hrajeme.cz