Laska
Úvod
Hra je pojmenována po Emanueli Laskerovi, bývalému mistru světa v šachu.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 11 kamenů z jedné strany bílých a z druhé červených
- 11 kamenů černo-modrých (barvy je třeba vidět i ze strany)
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Zajmout protihráči všechny kameny.
Výchozí situace
- První tři řady zaplňují kameny bílou barvou navrch, poslední tři řady obsadí kameny černou barvou navrch. Deska je natočena o 45 stupňů, aby hráči přímo před sebou měli celou řadu svých kamenů.
Hra
- Kameny lze pohybovat šikmo vpřed o jedno pole, tj. po čarách.
- Dosáhne-li kámen poslední řady, je povýšen na krále a „přebarví se“ otočením z bílé na červenou, resp. z černé na modrou. Od této chvíle s ním lze pohybovat i směrem zpět, avšak i nyní jen o jedno pole.
- Soupeřův kámen ležící na sousedním poli lze přeskočit, je-li bezprostředně za ním volné pole. Jsou dovolené i vícenásobné skoky.
- Skákat lze jen směrem, kterým se může skákající kámen posunovat, proto obyčejný kámen nesmí skákat zpátky.
- Přeskočené kameny se umístí jako zajatci pod kámen, který je přeskočil. Zajatci mají stejnou hodnost jako před zajetím.
- Skákání je povinné; mohl-li hráč skákat a neskákal, může soupeř trvat na vrácení tahu a uskutečnění přeskoku. Podobně je zakázáno předčasné ukončení vícenásobného skoku.
- Má-li hráč výběr z více skoků, může si vybrat (i kratší), ale nesmí vybraný vícenásobný skok předčasně ukončit.
- Nelze přeskakovat kameny vlastní barvy.
- Jak kámen přeskakuje soupeřovy kameny, vzniká pod ním sloupec kamenů (zajatců). Nově přeskočené kameny se umísťují naspod sloupce, aniž by jim byla změněna hodnost.
- Sloupec se pohybuje podle hodnosti kamene na jeho vrcholu (velitel sloupce).
- Dosáhne-li sloupec poslední řady, je povýšen na krále pouze jeho velitel.
- Je-li přeskočen sloupec kamenů, je zajat pouze velitel. Zbytek sloupce má pak nového velitele, a to kámen, který ležel bezprostředně pod původním velitelem.
- V jednom tahu nelze přeskočit dvakrát stejný sloupec.
Konec hry
- Prohrává hráč, který nemůže učinit tah podle pravidel, například jsou-li všechny jeho kameny zajaty.
- Nemohou-li hráči dovést hru k vítězství, například pro oboustranný nedostatek kamenů, hra končí remízou.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.
- research.interface.co.uk/lasca/about.htm
- www.di.fc.ul.pt/~jpn/gv/lasca.htm
- www.hrejsi.cz/laska/index.htm