Lovci pokladů
Úvod
Tato hra je z roku 1987 a vyráběla ji firma Disk Říčany. V současné době již není k sehnání, ale prodává se hra s názvem Zlatohrad. Hry si jsou podobné asi jako Monopoly a Dostihy a sázky.
Hrací potřeby
- 4 kameny (námořníci) pro každého hráče
- 41 žetonů
- 4 karty lodí
- 81 hracích karet
Počet hráčů
2-4
Pravidla
Cíl hry
- Nalézt, ochránit před ostaními hráči a dopravit na loď co nejvyšší hodnotu pokladů.
Výchozí situace
- Hrací karty (81 ks) se zamíchají a otočí neutrální stejnobarevnou plochou nahoru a sestaví se do čtverce 9×9 karet. Do středu se umístí karta větrné růžice, která má všechny šipky žluté. Tato karta je jediná, která je položena obrázkem nahoru.
- Hráči se dohodnou na pořadí, v jakém budou hrát. Každý umístí svou loď k libovolné kartě na té straně čtverce, u které sedí. Na loď hráč postaví své čtyři kameny.
Hra
- Hráč na tahu si zvolí tah lodí nebo námořníkem, pokud mu další pravidla neurčí jinak. V jednom tahu nelze kombinovat pohyb lodí a námořníkem.
- Tah lodí
- Loď se pohybuje pouze po obvodu čtverce, který představuje mořskou hladinu, a to vždy o jednu kartu doprava nebo doleva. Loď nemůže vstoupit na kartu.
- Tah námořníkem
- Námořník smí vstoupit do moře pouze z lodi, a to jen v ortogonálním směru. Diagonálně se nedá z lodi vystupovat, ani do ní nastupovat. Uvnitř hracího pole se smí námořník pohybovat všemi směry, ortogonálně i diagonálně do všech stran, ale pouze o jedno políčko, pokud mu karta nepřikáže jiný druh pohybu.
- Před každým pohybem námořníka obrátí hráč dosud neobrácenou kartu, na kterou se chystá vstoupit. Tyto karty svými symboly buď ovlivňují jeho další pohyb, nebo představují poklady, které hráč hledá. Po obrácení zůstává karta po zbytek hry otočená obrázkem nahoru. Během hry může na obrácenou kartu vstoupit kterýkoliv jiný námořník a kartu podle jejího účinku využít.
- Karty pokladů
- Na kartách jsou vyobrazeny různé druhy pokladů a jim odpovídající hodnoty. Žetony uvedených hodnot se v uvedeném počtu položí na objevený poklad. Tyto žetony musí námořník po jednom odnosit na loď. Odnášení se provádí tak, že hráč spolu s kamenem posunuje i žeton.
- Větrná růžice
- Námořník pokračuje v tahu směrem označeným žlutou šipkou. U růžic, které mají žluté šipky do více směrů, pokračuje hráč v tahu směrem podle vlastní volby.
- Mořský koník
- Prodlužuje pohyb námořníka dle vlastní volby jako kůň v šachu. Buď o jedno pole vpřed a o dvě stranou, nebo o dvě vpřed a o jedno stranou.
- Delfín
- Námořník pokračuje v tahu o jedno až dvě pole v libovolném směru.
- Hvězdice
- Námořník se vrátí o dvě políčka zpět tím směrem, ze kterého na ni narazil. Pokud nese poklad, zanechá ho na posledním políčku před ní.
- Žralok
- Námořník se stal jeho obětí a je pro další hru ztracen. Kámen vypadává ze hry.
- Rejnok
- Námořník je jeho úderem vržen mimo hrací pole ve směru jeho ocasu. Pokud nese poklad, zanechá ho na posledním poli, ze kterého na rejnoka narazil. Aby se námořník mohl dostat zpět do hry, musí nejprve dosáhnout vlastní lodi. Pohybem o jedno pole po obvodu herního plánu na loď doplave, nebo pro něj loď stejným způsobem dojede. Brání-li námořníkovi v pohybu cizí loď, může být touto lodí zajat a musí majiteli lodi sloužit.
- Želva
- Námořník je při setkání s ní zdržen a hráč nesmí s tímto kamenem jeden tah hrát. Tah je možno provést s lodí nebo s jiným námořníkem. Na tuto kartu lze vstoupit i s neseným pokladem.
- Chobotnice
- Z jejího zajetí lze námořníka osvobodit jen dalším vlastním námořníkem. Pokud na tuto kartu vstoupí cizí námořník, zajatý kámen je sice osvobozen, ale musí se vrátit na svoji loď. Je-li zajat námořník s pokladem, patří poklad osvoboditeli.
- Uragán
- Námořník je vržen zpět na vlastní loď. Pokud nese poklad, zanechá jej na poli, ze kterého na tuto kartu vstoupil.
- Ostrov
- Na ostrov lze vstoupit kdykoli, ale pouze bez pokladu. Pokud námořník nese poklad, musí ho zanechat na posledním poli před vstupem na ostrov.
- Volné moře
- Námořník není v ničem omezen.
- Sopky
- Zdržují námořníka o jeden až tři tahy, podle počtu sopek na kartě. Hráč musí hrát v následujících tazích pouze lodí.
- Neptun
- Námořník, který kartu Neptuna objeví, může využít jeho moci a dostat se na libovolné pole herního plánu nebo na soupeřovu loď, pokud na ní není posádka. Tuto kartu lze použít jen jednou během hry, ale nikoli v tom tahu, kdy byla objevena.
- Mořská panna
- Přináší svému objeviteli jeden z objevených pokladů, který není střežen nebo nesen. Pomoc mořské panny lze využít ihned nebo v pozdějších tazích, ale pouze jednou.
- Jestliže se hráč rozhodne pro pozdější využití karet Neptun nebo Mořská panna, musí na nich ses svým námořníkem až do použití setrvat. Pokud je z karty vypuzen, přechází kouzlo na soupeře. Pokud se tyto karty před využitím uvolní, tj. nebude na nich žádný námořník, kouzlo nenávratně zaniká.
- Pole, které je obsazeno dvěma námořníky ze stejné lodi, nelze obsadit soupeřem, i kdyby soupeř mohl druhého hráče na tomto poli svými námořníky přečíslit.
- Objevený poklad se automaticky nestává majetkem objevitele. Mohou o něj bojovat i ostatní hráči. Poklad je v bezpečí teprve na lodi, pokud je tato střežena alespoň jedním námořníkem.
- Jestliže má hráč ve hře posledního námořníka a otočí kartu se sopkami, které mu přikazují pohyb pouze lodí, pak 1-3 tahy nehraje.
- Při vyhození kamene ze hry mimo herní plochu přes rohovou kartu si může hráč vybrat tu stranu herního plánu, která je výhodnější pro umístění vyhozeného kamene.
- Nese-li námořník poklad, může se soupeř žetonu zmocnit tak, že vstoupí na pole obsazené námořníkem s pokladem. Tento námořník je tím vyhozen na svoji loď a žeton zůstává na tomto poli.
- Námořník nesoucí poklad nesmí vstoupit na dosud neotočenou kartu. Pokud chce hráč přesto tuto katru otočit, musí poklad zanechat na poli, ze kterého na neotočenou kartu vstupuje.
- Pokud se loď některého hráče ocitne bez posádky, může být zajata i se všemi poklady, které na ni již byly dopraveny. Rovněž námořníci v moři, pařící na tuto loď, se stávají i s nesenými poklady zajatci. Hráč, který se lodi zmocnil, pokračuje ve hře i se zajatou lodí a se zajatými námořníky. Hráč, jemuž byla loď zajata, vypadává ze hry.
Konec hry
- Hra končí, když jsou všechny poklady objeveny a odneseny na lodě, nebo když se jeden hráč zmocní lodí všech soupeřů.
- Vítězem se stává ten, kdo vlastní po skončení hry nejvyšší hodnotu pokladů.
Poznámka
- Pravidla lze upravit podle vlastního uvážení.
Další informace
- pablicko.unas.cz/g_lovpok.php