Mentula
Úvod
Hra s trochu neobvyklým způsobem posunu kamenů.
Hrací potřeby
- Hrací deska 8×8
- 4 hrací kameny od každé barvy
Počet hráčů
2-4
Pravidla
Cíl hry
- Hráči se snaží ovládnout co nejvíce polí hrací desky.
Výchozí situace
- Kameny stojí ve čtvercích 2×2 v rozích hrací desky. Na obrázku jsou dvě varianty základního postavení.
Hra
- Hráči se v tazích střídají. Tahy jsou povinné.
- Hráč na tahu si vybere dva své kameny:
- jeden, kterým bude skákat (skákající)
- jeden, přes který bude skákat (střed skoku)
- Pokud hráč nemá dva kameny, nemůže táhnout.
- Skákající kámen hráč přesune za střed skoku ve stejném směru a o stejnou vzdálenost, jaké tyto kameny dělily před skokem. Například Užijeme-li šachové notace, lze kamenem z pole A1 skočit přes středový kámen na C4 a dopadnout s ním na pole E7.
- Hraje-li se na desce, kde se pravidelně střídají 4 barvy, každá figurka si po celou dobu hry drží barvu svého pole, a tak se nemůže dostat na políčko jiné barvy.
- Leží-li cíl skoku mimo desku, nelze skákat. Pokud všechny možné skoky hráče končí mimo desku, nemůže táhnout.
- Stojí-li při skoku na cílovém poli hráče některý z kamenů jeho soupeřů, je protivníkův kámen vyřazen ze hry. Čím méně mají protivníci kamenů, tím se jim snižuje počet ovládaných polí i počet možných tahů.
Konec hry
- Vítězem se stává hráč v okamžiku, kdy ovládne hrací desku.
Poznámka
- Hrací desku je možno obměnit - hrát s deskou bez okrajů. Vždy dvě protilehlé strany desky tak na sebe plynule navazují. Takto se dá hrát pouze s určitou dávkou představivosti.
Další informace
- kam.mff.cuni.cz/~fiala/osobni/pravidla
- www.volny.cz/behounek/mentula/