Oware
Úvod
Mankalová „královská hra“ kmene Ašanti, který dnes žije v Ghaně. Oblíbená je hlavně u žen. Rozšířená je v Západní Africe a v Karibiku.
Hrací potřeby
- Hrací deska - 2 řady po 6 jamkách
- 48 hracích kamenů
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Zabrat soupeři co nejvíce kamenů.
Výchozí situace
- V každé jamce jsou čtyři kameny.
Hra
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Hráč na tahu vybere všechny kameny z kterékoli své jamky (každému patří na začátku jedna řada) a rozdělí je po jedné do dalších jamek proti směru hodinových ručiček. Jestliže hráč položí poslední kámen do prázdné jamky, jeho tah končí. Jsou-li tam však už nějaké kameny, vybere celý obsah této jamky a začne jej dál rozdělovat.
- Položí-li hráč poslední kámen do jamky, kde předtím ležely tři kameny, má právo si vzít celý obsah. Získá tak 4 kameny (3 + 1 právě vložený) a jeho tah končí. Kameny jsou tedy zabírány po čtveřicích.
Konec hry
- Když zůstane na desce tak málo kamenů, že už ani jeden ani druhý hráč nemají vyhlídky na získání další čtveřice, dohodnou se soupeři na ukončení hry. Oba si ponechají ty kameny, které během hry odebrali z desky a přidají k nim kameny z jamek na své straně.
- Hráč s vyšším počtem kamenů se stává vítězem.
Partie
- Partie se obvykle skládá z několika her.
- V nové hře hráči vloží do všech jamek na své straně po čtyřech kamenech. Kdo v předcházející hře nějaké kameny ztratil, tomu budou patřit jen ty jamky, do nichž může vložit po čtyřech kamenech (zaplňují se zleva doprava). Vítěz, který obehrál soupeře aspoň o čtyři kameny, vloží přebytečné kusy do těch jamek na pravém konci protivníkovy řady, které zůstanou prázdné.
- Zbývají-li hráči tři, dvě nebo jeden kámen, což nestačí k zaplnění jamky, ponechá si je do příští hry v pokladnici. A na desce zůstane jedna jamka prázdná, nepatří tedy nikomu.
- Kdo je na tahu, smí vyprázdnit jakoukoli svoji jamku – tedy nejen tu, která leží v jeho řadě, ale i jamky na soupeřově straně desky, pokud je zaplnil svými kameny. Zdatnější hráč postupně dobývá další a další jamky a manévrovací plocha jeho slabšího soupeře se stále zmenšuje.
- Celý cyklus her končí, když jednomu z hráčů nezbudou po právě skončené hře ani čtyři kameny a není tedy schopen zaplnit žádnou jamku.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.
- www.hlavolam.com/pravidla/ovare.htm
- www.mastergames.com