Pačísí
Úvod
Tato hra je předchůdcem všeobecně známé hry Člověče nezlob se a mnoha jiných.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 4 kameny pro každého hráče
- 6 hracích mušlí
Počet hráčů
2 nebo 4
Pravidla
Cíl hry
- Co nejrychleji objet hrací desku a vrátit se domů.
Výchozí situace
- Každý z hráčů má k sobě nasměrované jedno rameno kříže hrací desky. Středová řada slouží hráči jako startovní i cílová rovinka, obvodová pole jsou pak závodní drahou pro všechny. Dva naproti sobě sedící hráči tvoří tým, který vyhrává ve chvíli, kdy všech jejich osm kamenů objelo hrací desku a vrátilo se domů. Ve dvou hraje jeden hráč za celý tým.
Hra
- Šest najednou hozených mušlí určuje rychlost pohybu tím, kolik z nich dopadlo otvorem nahoru:
- 6 - o 6 polí
- 5 - o 5 polí
- 4 - o 4 pole
- 3 - o 3 pole
- 2 - o 2 pole
- 1 - o 10 polí
- 0 - o 25 polí (tento tah se jmenuje pačísí - dvacet pět)
- Všechny kameny začínají uprostřed hrací desky ve velkém poli zvaném čarkóní. Kameny, které jsou nasazeny do hry, pak odtud putují středem ramene na okraj desky a dále proti směru hodinových ručiček po obvodu kříže. Hráč smí nasadit kámen do hry, pokud hodí 6, 10 nebo 25; výjimkou je jeho první kámen, který je ve hře automaticky. Pokud hráč nechce nasazovat, vybere jeden ze svých kamenů, které již ve hře jsou, a táhne s ním o příslušný počet polí. Může se také tahu vzdát. Vždy, když hodí 6, 10 nebo 25, má právo hod opakovat a táhnout třeba i jiným kamenem. Kámen, který úspěšně objede hrací desku, zajede opět středem ramene do čarkóní. Hráč musí přitom hodit přesně tolik polí, kolik mu zbývá do cíle.
- Na rozdíl od našeho Člověče, v Pačísí může stát několik kamenů z téhož týmu současně na jednom poli. Hráč (nikoli tým), který má dva nebo více kamenů na jednom poli, může s těmito kameny táhnout najednou jako s jedním. Na jednom poli však nesmí nikdy skončit kameny ze soupeřících týmů. Protivník smí na obsazené pole vstoupit pouze v případě, že jeho jednotka obsahuje stejný nebo vyšší počet kamenů. V takovém případě jsou kameny, které na poli stály dříve, zajaty. Závod musí opakovat od začátku, ale až poté, co jejich majitel opět hodí 6, 10 nebo 25, aby je mohl nasadit do hry.
- Na každém rameni hracího kříže jsou tři pevnosti (zelená pole). Nikdo na nich nesmí být zajat, takže obsazená pevnost je pro tým protihráčů tabu.
Konec hry
- Vítězí hráč, kterému se povede nejrychleji objet hrací desku a vrátit se domů.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.
- www.hrejsi.cz/pacisi/index.htm
- kam.mff.cuni.cz/~fiala/osobni/pravidla