Do posledního muže
Úvod
Autorem této hry je Trevor Truran a pojmenoval ji Desertion.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 24 dvoubarevných kamenů (na jedné straně černé, na druhé bílé)
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Zajmout všechny protivníkovy kameny a ovládnout tak celou hrací desku.
Výchozí situace
- Na začátku hry stojí kameny v krajních řadách proti sobě.
Hra
- Hráči se v tazích pravidelně střídají. Začíná bílý.
- Tahy jsou povinné, hráči se jich nemohou vzdát.
- Hráč na tahu posune svůj kámen na nejbližší volný bod.
- Kameny mohou postoupit buď diagonálně vpřed po čáře na nejbližší volné pole nebo přeskočit soupeřův kámen, stojícího na sousedním poli, za nímž je další pole ve směru skoku volné. Vícenásobné přeskoky jsou dovoleny.
- Není-li možno postoupit s žádným kamenem dopředu, musí hráč některým kamenem ustoupit o jedno pole zpět.
- Kámen, který dojde na konec herní desky, je z poslední řady ihned odebrán (patří to k provedenému tahu) a jeho majitel si ho postaví před sebe. Až bude opět na tahu, postaví ho na libovolné volné pole v první řadě na své straně desky a tím ho opět nasadí do hry. Jsou-li všechna pole v první řadě obsazena, je návrat do hry odložen na nejbližší možnou příležitost.
- Po nasazení kamene provede hráč ještě regulérní tah libovolným kamenem.
- Hráč, který zapomene nasadit kámen znovu do hry, musí tento kámen předat soupeři, pokud si toho protivník všimne. Protivník otočí kámen svou barvou nahoru a musí ho nasadit na své straně.
- Přeskočený kámen je zajat, obrácen druhou barvou vzhůru a stává se kamenem soupeře. Zajaté kameny se neodstraňují z desky, ale zůstávají na svém místě.
- Žádný kámen nesmí být zajat a obrácen více než třikrát za sebou.
- Zajímání je povinné. Hráč, který zapomene skákat nebo nevyužije vícenásobného skoku v celé jeho šíři a protivník si toho včas všimne, přijde o tento kámen. Soupeř ho obrátí svou barvou nahoru. Toto pravidlo neplatí v případě, kdy by některý kámen byl zajat počtvrté za sebou.
Konec hry
- Hráč, který zajal všechny soupeřovy kameny, se stává vítězem.
- Jestliže se některý hráč dostane do situace, kdy nemůže provést tah (provést postup vpřed, vzad ani přeskok), prohrál.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.