Psycho-šachy
Úvod
Autorem hry je Martin Hájek a jeho kamarád. Hra vychází z klasických šachů. Jediným podstatným rozdílem je, že před každým tahem háže hráč kostkou.
Hrací potřeby
- Hrací deska 8×8
- 2 sady šachových kamenů + další kameny dle potřeby
- 16 karet:
- Vrať se na start.
- Hráč si vyrovná všechny figurky do základní pozice (vrátí se i vyhozené figurky a přebytečné odejdou). Pokud se v jeho základních pozicích nacházejí soupeřovy figurky nebo dělníci, jdou okamžitě ze šachovnice pryč.
- Výměna stran.
- Otočí se šachovnice (hráči si vymění barvy).
- Tři kola netáhneš.
- Soupeř hraje třikrát po sobě. Během těchto tří tahů nesmí dát mat.
- Dva zajatci na tři tahy.
- Hráč zajme (dočasně odstraní z šachovnice) 2 soupeřovi figurky po dobu 3 tahů. Pak je zase vrátí do pozic, ze kterých je zajal.
- Masokombinát - všichni koně pryč ze šachovnice.
- Nevztahuje se na tanky.
- Abdikace krále. Král jmenuje nástupce.
- Král odejde do důchodu a na jeho místo nastoupí nový. V praxi to znamená: král si vymění místo s jakoukoliv ze svých figurek.
- Emancipace.
- Dáma zastupuje krále po jeho smrti.
- Metamorfóza koně ve věž.
- Jeden kůň se změní ve věž.
- Posily v hodnotě 10.
- Nasadíš si nové figurky do základních pozic. Hodnoty figurek: pěšec 1, kůň 2,5, střelec 2,5, věž 5, dáma 10.
- Hyperinflace.
- Pěšáci se bouří. Král obětoval dámu.
- Královi se narodil syn - Obyvatelstvo slaví.
- 3 tahy příměří (nesmí se vyhodit žádná figurka ani dát šach).
- Modernizace armády.
- Koně nahrazeny tanky, jež ničí vše co jim v "elku" přijde do cesty.
- Zkratka (o tři políčka jakoukoliv figurkou jakýmkoliv směrem).
- Během tohoto podivného tahu nesmí být vyhozena žádná figura.
- Židovský obchodník mění dva vojáky za jednoho koně.
- Koně musíš nasadit do základní pozice, nebo na nejbližší možné místo.
- Nová figurka - dělník.
- Nehýbe se, nelze jej vyhodit (sám si určíš kam jej položit).
- Soupeřův král nachytal manželku s koněm a oba je zabil.
- Nelze provést pokud chybí kůň nebo dáma. Pokud je koní nebo dam více, můžete si vybrat, které vyhodíte.
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Dát soupeři mat.
Výchozí situace
- Na začátku hry jsou kameny rozestaveny stejně jako při hře Šachy.
Hra
- Platí základní pravidla hry Šachy. Navíc jsou přidána nějaká další pravidla.
- Před každým tahem hráč hodí kostkou. Pokud padne jednička nebo šestka, tak si hráč vezme kartu z balíčku, splní úkol, který je na ní předepsaný, a pak ji vrátí zpět do balíčku.
Konec hry
- Vyhrává ten, který dá svému soupeřovi mat (existují výjimky např. král může mít syna - následníka trůnu).
Upozornění
- Hra není vhodná pro malé děti.
- Je zakázáno hromadně rozšiřovat a komerčně využívat hru Psycho-šachy bez souhlasu autorů.
Další informace
- www.psychosachy.wz.cz