Pyramida
Úvod
Podle legendy prý tuto hru přinesli do Evropy Napoleonovi vojáci. Jde ovšem jen o obchodní trik, protože hra je podstatně mladší.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 3 černé a 3 bílé kameny
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Dovést všechny tři své kameny na vrchol pyramidy jako první.
Výchozí situace
- Na začátku hry jsou kameny rozestavěny střídavě na vyznačených polích na základně pyramidy. Pozice bílých a černých kamenů může být prohozena.
Hra
- Začíná bílý, dále se oba hráči v tazích pravidelně střídají.
- Hráč, který je na tahu, posune některý ze svých kamenů o jedno pole vzhůru nebo dolů. Kameny se pohybují jen po vyznačených polích, a tak tento pohyb je diagonální.
- V prvním tahu nesmí být posunut kámen, který stojí na levém nebo pravém konci řady, oba hráči musí provést první tah některým kamenem stojícím uprostřed základní řady.
- Přeskoky přes kameny nejsou dovoleny.
- Kámen, který se dostane na vrchol pyramidy, je odstraněn z desky.
- Když hráčův kámen vstoupí na pole, kde je soupeřův kámen, musí tento soupeřův kámen sestoupit do nižší řady.
- Ustupující kámen někdy přinutí k ústupu i jeden nebo více kamenů v nižších řadách. Couvající kámen má obvykle na vybranou jedno ze dvou polí. Když je alespoň jedno z nich volné, musí sestoupit na toto volné pole. Jsou-li obě pole obsazena kameny různé barvy, musí couvnout na pole, kde stojí kámen stejné barvy. Jestliže jsou na polích pod ním pouze soupeřovy kameny, vybere si jeden z nich.
- Každý ústup zpět je považován za regulérní tah, ke kterému je donucen. Pokud sestupující kámen donutí k ústupu kámen stejné barvy, couvající hráč provede výjimečně dva (někdy i tři) tahy za sebou.
- Zaútočí-li hráč zdola na dvojici soupeřových kamenů stojících v jedné linii nad sebou a přinutí k sestupu první z nich, druhý soupeřův kámen je pak chráněn pře útokem. V dalším tahu se nesmí na jeho pole vstoupit.
- Kámen, který stojí na okrajovém stupni pyramidy, je zablokován a nesmí se pohnout z místa, když na jiný stupeň téže pyramidy vstoupí kámen jiné barvy. Zablokovaný kámen smí pokračovat v postupu, až soupeř s blokujícím kamenem couvne, a to buď dobrovolně nebo z donucení.
Konec hry
- Hráč, kterému se podaří dojít se všemi třemi svými kameny na vrchol pyramidy jako první, se stává vítězem.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.