Šachový fotbal
Úvod
Vznikl ve Francii a má mnoho zajímavých kombinací.
Hrací potřeby
- Hrací deska 9×9
- 1 černý dámový kámen
- 2 věže, 2 jezdci, 2 střelci, dáma a král pro každého kráče
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Vstřelit soupeři co nejvíce branek.
Výchozí situace
- Rozmístění kamenů na začátku hry je na obrázku nahoře. Prostřední pole v krajních řadách představují branky.
Hra
- Začíná bílý, dále se v tazích pravidelně střídají.
- Tahem se rozumí buď prostý přesun některého fotbalisty, nebo kop do míče, anebo přesun fotbalisty spojený s kopem do míče.
- Pro šachové figury platí obvyklá pravidla známá z klasických šachů s jedinou výjimkou - žádný kámen nesmí vstoupit na pole obsazené jiným kamenem ani na pole představující branky.
- Fotbalista, který stojí na poli těsně sousedícím s polem obsazeným míčem, má právo do něj kopnout jen tehdy, kdyby mohl při tahu vstoupit do jeho pole. Odkopnutý míč může letět jen tam, kam by směl fotbalista, který kop provádí, postoupit. Letící míč se musí zastavit na kterémkoli poli, kdy by se mohl zastavit i fotbalista, jenž do něj kopl, kdyby stál na poli místo míče a posunul se směrem, kam míč letí.
- Všechny figury až na jezdce mohou kopnout míč jediným směrem. Tento směr je dán postavením obou kamenů - fotbalisty a míče. Začíná na poli, kde stojí fotbalista a pokračuje přes pole obsazené míčem dál v přímém směru.
- Fotbalista-jezdec jediný při kopu nestojí na sousedním poli vedle míče. Může do míče kopnout jen tehdy, když je od něj vzdálený přesně jeden skok. Míč se přesune, jako kdyby sám byl jezdcem, přes první pole rovně a dál na druhé diagonálně. První pole přitom nesmí být obsazeno kamenem. Míč má po odkopnutí sedm možností přesunu, protože nesmí na pole, kde stojí fotbalista-jezdec.
- Přesun fotbalisty spojený s kopem lez provést dvěma způsoby:
- Hráč nejprve přesune fotbalistu k míči a potom ho odkopne.
- Hráč nejprve odkopne míč a potom přesune fotbalistu. Oba kameny se pohybují podle pravidel o pohybu, ale mohou se pohybovat na různé strany, fotbalista nemusí následovat míč.
- Kameny se vzájemně nenapadají, nevstupují na pole již obsazené jiným kamenem, nevyřazují se ze hry.
- Branky je dosaženo, když se míč zastaví na poli e1 nebo e9.
- Po každé brance a na začátku poločasu se míč vrací do středového pole a všichni fotbalisti na svá výchozí pole.
Konec hry
- Zápas končí po předem dohodnuté době (po dvou poločasech) nebo po dosažení jistého počtu branek.
- Hráč, který dal soupeři větší počet branek, se stává vítězem.
Poznámka
- Král je fotbalista jako každý jiný. Smí vstupovat i na pole, kdy by byl při klasickém šachu ohrožen šachem.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.