Sat-gharva
Úvod
Pravidla téhle neobvyklé mankalové hry pocházejí z Biháru.
Hrací potřeby
- Hrací deska - dvě řady jamek po 7, na krajích jsou 2 pokladnice (nejsou na obrázku znázorněny)
- 98 kamenů
- Krátká dřívka
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Získat co nejvíce kamenů do své pokladnice.
Výchozí situace
- V každé jamce je 7 kamenů, pokladnice jsou prázdné.
Hra
- Před začátkem hry hráči losují o to, kdo bude začínat. Jeden z nich vezme do ruky tajně několik kamenů a zeptá se soupeře: „Sudá nebo lichá?“ Druhý hráč si vybere jednu z možností. První hráč otevře dlaň a spočítají kameny. Pokud hráč uhodl, začíná hru. Pokud neuhodl, začíná protivník.
- Hráč na tahu vyjme všechny kameny z některé jamky na své straně a začne je rozdělovat. První kámen vloží do jamky, která leží vlevo od právě vyprázdněné jamky, další potom vkládá do dalších jamek proti směru hodinových ručiček. Žádná jamka nesmí být vynechána a do každé musí být vložen právě jeden kámen. Když dojde hráč na konec své řady, začne je vkládat do řady jamek na soupeřově straně podle tejného principu. Vloží-li kameny do všech protivníkových jamek a ještě mu nějaké zbydou, pokračuje opět na své straně. Ta jamka, kterou na začátku tahu hráč vyprázdnil, je při rozdělování vynechána.
- Po vložení posledního kamene vyprázdní sousední jamku, která leží po směru hodinových ručiček a rozdělí je stejně jako předtím. V okamžiku, kdy je tato jamka prázdná, rozdělování končí. Hráč smí zajmout obsah jamky ležící za prázdným důlkem, pokud v ní něco je, a uložit zajaté kameny do pokladnice. Poté hraje soupeř.
- Když hráč vidí, že v některé jamce na jeho straně jsou přesně 4 kameny, může si je vzít do své pokladnice. Nezáleží na tom, kdo právě provádí tah.
Konec hry
- Hra končí, když jeden hráč nemá na své straně žádné kameny, a tak nemůže provést tah. Soupeř vezme všechny kameny na své straně a dá si je do pokladnice.
- Hráč s více kameny v pokladnici vyhrál.
Zápas
- Obvykle se hraje více kol. Hráči vezmou kameny, které vyhráli v předchozím kole a začnou je zprava doleva rozdělovat po sedmi do svých jamek. Hráč, který v předchozím kole prohrál, do poslední jamky, kterou může naplnit, smí vloží méně než 7 kamenů. Jamky, které nejsou zaplněny nebo jsou zaplněny jen z části, jsou označeny a vyřazeny ze hry. Hráč, který v předchozím kole vyhrál, položí přebývající kameny do své pokladnice. V dalších kolech mohou být vyřazené jamky opět otevřeny, pokud hráč zvítězí.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.