Souboj kentaurů
Úvod
Kentauři jsou mytologické postavy - napůl lidé a napůl koně. Proto je na hrací desce představují šachoví jezdci.
Hrací potřeby
- Hrací deska 8×8
- 1 bílý a 1 černý jezdec
- 30 černých a 30 bílých kamenů
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Znemožnit pohyb soupeřova jezdce (kentaura).
Výchozí situace
- Prázdná hrací deska, každý hráč má jednoho jezdce a 30 kamenů.
Hra
- Začíná bílý, položí na libovolné pole svého jezdce. Poté hraje černý, který také položí kamkoli svého jezdce.
- Další tahy se skládají ze dvou částí:
- Přemístění jezdce.
- Položení dalšího kamene na pole, které jezdec právě opustil.
- Tahy jsou povinné.
- Kentauři mají pohyblivost jako dáma a jezdec v šachu:
- Jako jezdec se může pohybovat ve směru písmene „L“, může se pohybovat v libovolném směru a může při svém pohybu přeskakovat jiné kameny.
- Jako dáma se může pohybovat v libovolném ortogonálním či diagonálním směru o libovolný počet polí, pokud v cestě nestojí jiný kámen.
- Kentauři ohrožují značné množství polí. Kentauři nejsou při přemisťování vázáni žádným pravidlem o pohybu, mohou se přenést na libovolné volné pole, které v daný okamžik není ohrožované soupeřovým kentaurem.
- Kameny, které hráči položili na desku, zůstávají na svých místech až do konce hry, nikam se nepřemisťují.
Konec hry
- Hra končí, když jeden z hráčů zjistí, že na desce už není žádné volné pole, kam by mohl přemístit svého kentaura. Tento hráč prohrává.
Poznámka
- Souboj kentaurů je jednoduchá hra a dá se pro ni vypočítat vítězná strategie.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.