Jedná se o jednu z variant staré Vikingské hry, která byla rozšířena v různých obměnách a pod různými názvy po celé Skandinávii a na Britských ostrovech. Hrála se na různě velkých hracích deskách. Nejmenší deska měla rozměr 7×7 a největší 19×19. Tablut je varianta hraná ve Finsku.
Hrací potřeby
Hrací deska 9×9
8 bílých kamenů, 1 bílý král
16 černých kamenů
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
Rusové zajímají švédského krále.
Švédský král uniká z obklíčení.
Výchozí situace
Světlé kameny zastupují švédské bojovníky a jejich panovníka. Vojáků je osm, král je devátý. Na začátku partie zaujímá král středové pole, které hraje roli královského paláce. Vojáci stojí ortogonálně kolem a vytváří jakýsi kříž.
Tmavé kameny jsou ruští bojovníci, kteří se probili k sídelnímu městu švédského panovníka a obklíčili královský palác. Na všech světových stranách stojí vždy čtveřice obléhatelů. Tři stojí uprostřed při každé hraně hrací desky, čtvrtý stojí mezi švédským vojákem a prostředním z každé trojice Rusů.
Hra
Oba hráči se v tazích pravidelně střídají. Začíná černý.
Všechny kameny se po hrací desce pohybují pouze v ortogonálním směru o jedno nebo více polí. Nesmějí při tom přeskočit žádný kámen, vlastní ani cizí. Pohyb po diagonále není dovolen. Obyčejní vojáci nemohou přejít přes centrální pole, které představuje královský palác.
Rusové se Švédy bojují. Jestliže vojáka těsně obstoupí dva nepřátelé z protilehlých stran, v některém ortogonálním směru, je takto obklíčený voják zajat a odstraněn z desky.
Švédský král je zpravidla zajat čtyřmi Rusy, kteří ho obklopí ze čtyř stran, v ortogonálních směrech. Jestliže stojí král na poli sousedícím celou stranou s centrálním polem, do něhož žádný voják nesmí, stačí k zajetí švédského krále jen tři Rusové. Stejně jako středové pole se chovají i pole rohová a krajní pole desky.
Bílý zajme oba černé kameny.
Ve všech případech černý zajme Krále a vyhrává.
Král i vojáci obou armád mohou sami dobrovolně vstupovat mezi dva nepřátele, aniž by upadli do zajetí.
Bílý se může bezpečně posunout mezi dva černé kameny.
Hráč, který vede Švédy, musí ohlásit volnou cestu, když vidí, že by v příštím tahu mohl proniknout s králem na okraj desky.
Ve všech případech černý zajme Krále a vyhrává.
Konec hry
Rusové vyhrají, pokud se jim podaří zajmout švédského krále.
Švédové zvítězí, pokud se jejich králi podaří uniknout na jedno z rohových polí.
Poznámka
Rusové mají úkol trochu obtížnější než švédský král.