Tamsk
Úvod
Tuto strategickou hru lze hrát ve 3 úrovních. V nejjednodušší variantě se přesýpací hodiny používají jako normální kameny.
Autorem je Kris Burm.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 3 přesýpací hodiny (tříminutové) pro každého hráče
- 1 neutrální přesýpací hodiny (patnáctisekundové)
- 64 kroužků
- 2 držáky na kroužky, každý na 32 kroužků
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Zbavit se co nejvíce kroužků.
Výchozí situace
- V rozích hrací desky jsou střídavě umístěny přesýpací hodiny. Ostatní pole jsou volná.
- Každý hráč má na svém držáku 32 kroužků.
Hra
- Hráči si vylosují barvu svých hodin. Bílý začíná.
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
1. úroveň - bez časového omezení
- Hráč na tahu posune jedny ze svých hodin na sousední volné pole.
- Poté smí hráč položit na místo, kde stojí hodiny, položit jeden svůj kroužek, který slouží jako indikátor toho, že toto pole již bylo navštíveno. Hrát kroužkem je volitelné. Když však hráč nevyužije tohoto svého práva, může na toto místo položit kroužek soupeř a potom pokračovat svým tahem.
- Každé pole má svůj maximální počet kroužků, které na něm smějí být umístěny. Když je na poli maximální počet kroužků, žádné hodiny již na ně nesmí vstoupit.
- Když hráč nemůže posunout žádné ze svých hodin, protože je omezen místem nebo blokován soupeřem, vzdává se svého tahu do doby, než přestane být blokován, nebo do konce hry.
2. úroveň - pod tlakem času
- Tato úroveň je pouze přechodem mezi 1. a 3. úrovní. V podstatě se nejedná o samostatnou hru.
- V prvních třech tazích musí oba soupeři převrátit všechny své přesýpací hodiny.
- V okamžiku, kdy jsou hodiny přesunuty, musí být také obráceny plynulým pohybem. Hráč nesmí držet hodiny ve vodorovné poloze a zdržovat tak hru.
- Poté, co hráč dokončil přesun hodin, může hrát kroužkem. Musí tak udělat ihned bez otálení. Pokud tak hráč neučiní, ztrácí toto právo a položit kroužek může soupeř místo něj.
- Bezprostředně poté, co protihráč přemístí hodiny, smí hráč začít svůj tah. Jinými slovy, nemusí čekat je položen kroužek. Ale jakmile pohne přesýpacími hodinami, nemůže položit kroužek místo svého soupeře, který kroužek nepoložil.
- Hodiny, na kterých se přesypal všechen písek, jsou ztraceny. Hodiny zůstávají do konce hry na stejném místě a hráč s nimi nesmí pohybovat.
- V některých případech je strategicky výhodné ztratit hodiny schválně.
- Platí zde džentlmenská dohoda, že hráči se snaží provést svůj tah do 15 sekund. Pokud se to hráči nepovede, nejsou zde žádné sankce. Ve všech hodinách totiž běží čas, a tak není fér zbytečně prodlužovat tah.
3. úroveň - hra s časovačem
- Patnáctisekundový časovač je k dispozici během soupeřova tahu, ale hráči nejsou povinni ho používat. Může být použit, když chce hráč donutit soupeře provést tah do 15 sekund. Tyto hodiny je však možno použít pouze tehdy, jsou-li přesypané.
- Když hráč začne tah, ale nedokončí ho v časovém limitu 15 sekund, může ho dokončit (včetně položení kroužku), ale ztrácí další tah. To znamená, že soupeř má nejméně 2×15 sekund na provedení svých dvou tahů.
- Hráč může začít svůj tah, jakmile soupeř dokončí přesun svých hodin nebo doběhne časovač. Pokud soupeř provede tah, není třeba čekat, až se dosype časovač.
- Pokud hráč nezačne svůj tah a doběhne mu časovač, ztrácí tento tah a také tah další.
Konec hry
- Pokud jeden z hráčů vstoupí na pole, na kterém již je položen maximální počet kroužků, prohrál.
- Obvykle však hra končí, když ani jeden z hráčů nemůže provést tah.
- Hráč s nižším počtem kroužků se stává vítězem. Mají-li oba hráči stejný počet kroužků, hra končí remízou.
- Hra s přesýpacími hodinami nemůže skončit remízou. V případě, že mají oba hráči stejně kroužků, rozhodují hodiny:
- Z desky jsou odstraněny všechny hodiny, které se přesypaly. Takto se postupně odstraňují všechny hodiny, až zbudou poslední. Jejich majitel se stává vítězem.
- Pokud dojde k takové situaci, že se přesypou hodiny obou hráčů současně, vyhrává hráč s předposledními „živými“ hodinami.
Další informace
- www.gipf.com/tamsk
- www.hlavolam.com/pravidla/tamsk.htm