Topologika
Úvod
V roce 1960 překvapil student Massachusettského technologického institutu William L. Black své spolužáky novou deskovou hrou, kterou vymyslel, když se zabýval topologickými problémy (topologie je odvětví geometrie a studuje problémy vznikající při spojování různých prostorů). Tuto hru je možno najít i pod názvem Black nebo Silnice.
Hrací potřeby
- Hrací deska 8×8 (pro začátečníky 7×7, 6×6 nebo 5×5)
- Čtverečky o stejných rozměrech jako mají pole na desce. Na čtverečcích je souměrný soustředný kříž (33×), na druhém dvě čtvrtkružnice v protilehlých rozích (67 kusů).
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Dovést linii z levého horního rohu pravého dolního.
Výchozí situace
- Hra začíná s prázdnou hrací deskou.
Hra
- První hráč položí první čtvereček s křížkem do horního levého rohu hrací desky.
- Druhý hráč už má na vybranou - buď položí destičku s dvěma čtvrtkroužky buď na pole pod kříž, nebo vpravo od kříže.
- Linie nesmí být nikdy přerušena. Během hry musí hráči střídavě prodlužovat linii pomocí dalších čtverečků.
- Kříže křivku roztrojují, žádné její rameno se nesmí dostat na okraj desky, jinak by totiž podle předešlé podmínky hráč prohrál. Pokud je jedno rameno kříže rozvedeno v delší křivku, pak při jejím prodloužení se může použít čtverec, který zároveň dovede jinou, vedlejší linii na kraj desky. Pak hra nekončí, protože se uvažuje jen linie hlavní.
Konec hry
- Hráč, který dovede linii do pole v pravém dolním rohu hrací desky, zvítězí.
- Hra může skončit i dříve, porážkou hráče, který dovede souvislou křivku k okraji hrací desky na jiném místě.
Poznámka
-
Tato hra má vítěznou strategii, pro různě velkou hrací desku je jiná.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Špalíček her. Albatros, Praha, 1988.