Totolospi
Úvod
Tato hra byla nalezena vytesána do kamenné desky u vesnice kmene Hopi v Arizoně.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- Stejný počet kamenů pro každého hráče
- 2 indiánské hrací kostky
Počet hráčů
2 (nebo 2 stejně početné skupiny)
Pravidla
Cíl hry
- Hráči spolu závodí, kdo objede celou trať dřív.
Hra
- Když hráli dva, měl každý hráč několik „zvířat“ – tak se říkalo kamenům. Při skupinové hře dostal každý jen jedno zvíře.
- Zvíře prvního hráče (nebo skupiny) postupuje od startu po vnitřním obdélníku, zvíře druhého (nebo druhé skupiny) se vydá opačným směrem, vlevo.
- Hráči smí posunout své zvíře vždy o tolik polí, kolik jim ukáží dvoustranné kostky z rozštípnutých větviček. Kdo je právě na řadě, vezme dvě kostky za horní konec do prstů pravé ruky a ze stoje je pustí na zem. Když dopadnou obě zaoblenou stranou vzhůru, znamená to dvě. Když dopadnou obě rovnou stranou vzhůru znamená to jedna. Hráč posune své zvíře o dvě nebo jedno černé obdélníkové pole vpřed a má právo spustit kostky znovu. Když však jedna kostka zůstala ležet vzhůru zaoblenou stranou a druhá rovnou stranou, znamená to nulu a hráč musí předat kostky dalšímu.
- Při hře dvou skupin se ve spouštění kostek střídají všichni podle předem stanoveného pořadí – nejdříve hráč A z první skupiny, pak hráč A z druhé skupiny, po něm hráč B z prvé skupiny, dále hráč B z druhé skupiny až dojde opět řada na hráče A z prvé skupiny.
- Každé páté pole na hrací desce má odlišný tvar – není to obdélník, ale čtverec s kroužkem. Na toto pole nesmí žádné zvíře vstoupit. Jestliže stojí na sousedním, čtvrtém poli a kostky ukáží jedna, musí zůstat stát. Hráč má sice právo na další hod, ale pohnout z místa se může, až mu padne dvojka – pak své zvíře přesune na první pole dalšího oddílu. Jestliže zvíře stojí na třetím poli a kostky rozhodnou, že má postoupit o dvě pole, musí také zůstat stát na místě. Dál se může dostat jen na jedničku (na čtvrté pole) a teprve odtud při dvojce přeskočit zakázané páté pole.
- Kameny spolu nebojují, jen závodí.
Konec hry
- Vítězem se tedy stává ten, kdo projde trasu dříve. Startovní pole bylo tedy zároveň i cílem.
Další informace
- Obrázek je v knize: Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.
Text již na internetu není.