Tvrz
Úvod
Tvrz je vlastně další obdobou hry Na vlka a ovce. Devět horních bodů na desce představuje pevnost, jaké se stavěly v době Marie Terezie. Před zahájením hry tu stojí na dvou strategicky významných bodech obránci. Proti nim postupují obléhatelé, kteří chtějí tvrz dobýt a obsadit.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 2 světlé kameny
- 9 tmavých kamenů
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Obránci vyřazují útočníky, útočníci se snaží obsadit tvrz.
Výchozí situace
- Obránci pevnosti stojí na začátku hry na dvou krajních vstupních bodech pevnosti. Obléhatelé zaujmou ostatní volné body mimo pevnost.
Hra
- Obléhatelé se mohou pohybovat jen kupředu nebo do strany po ortogonálních liniích, vždy na nejbližší volný bod. Skákání přes jiné kameny nemají povoleno. První na tahu je černý. Posune kámen z bodu přesně uprostřed desky, po čáře kupředu na bod mezi obránce (jinam zatím nemůže).
Po černém je na řadě bílý. Přesune jeden ze svých kamenů na sousední volný bod. Obránci se mohou přesunovat všemi směry, tedy i diagonálně, i dozadu. Když stojí obránce vedle obléhatele, za nímž je další bod volný, smí ho přeskočit a tím vyřadit z boje. Dovoleny jsou i skoky vícenásobné se změnou směru.
- Během hry se oba soupeři v tazích pravidelně střídají. Každý obráncův skok z pevnosti dává obléhatelům vítanou příležitost proniknout do pevnosti. Nejdříve se snaží obsadit rohové body, ze kterých nemohou být vytlačeni. Obránci se proto nepouštějí příliš daleko za hradby a po každém výpadu se vracejí na strategicky výhodné místo u vchodu do pevnosti.
Konec hry
- Obléhatelé zvítězí, jestliže obsadí všech devět bodů uvnitř tvrze, nebo vytlačí obránce z pevnosti a obklíčí je tak, že se nemohou při tahu vůbec hnout.
- Obránci vyhrají, jestliže vyřadí ze hry tolik útočníků, že zbývající nemohou obsadit celou tvrz ani obránce těsně obklíčit.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Špalíček her. Albatros, Praha, 1988.