Zertz
Úvod
Jedná se o hru z projektu Gipf. Autorem je Kris Burm.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 6 bílých, 8 šedých a 10 černých kamenů
- 37 žetonů
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Získat buď 2 kameny od každé barvy, 3 bílé, 4 šedé, nebo 5 černých kamenů.
Výchozí situace
- Před začátkem hry jsou čtvercové kameny umístěny na všech polích hrací desky.
- 5 bílých, 7 šedých a 9 černých kamenů je umístěno ve společném banku mimo hrací desku.
Hra
- Hráči losují, kdo začne hru, dále se oba v tazích pravidelně střídají.
- Hráč na tahu má dvě možnosti:
- Umístit kámen na hrací plochu a odstranit jedno volné pole ze hry.
- Zajmout jeden nebo více kamenů.
- Kameny v banku i na desce patří oběma hráčům. Hráči nemají vlastní kameny.
- Hráč na tahu si vezme jeden kámen z banku a umístí ho na hrací desku. Může zvolit libovolnou barvu a může ji umístit na libovolné dosud volné pole. Poté odstraní volné pole, tj. pole, na němž není žádný barevný kámen, umístěný na kraji hrací desky. Odstraněné pole je označeno žetonem.
- Umístění kamene a odstranění pole je jeden tah. Musí být provedeny obě věci. Jedinou výjimkou je případ, kdy nemůže být odstraněno volné pole. V tom případě tah končí umístěním kamene.
- Zajmout kámen lze tak, že je přeskočen jiným kamenem. Smí se skákat jen přes jeden kámen na následující volné pole v přímé linii.
- Zajímání je povinné.
- Na barvě kamene nezáleží, ani u skákající, ani u přeskakované a nezáleží ani na tom, kdo ho umístil v předchozím tahu.
- V případě, že hráč má na výběr z více možností přeskoku, je na něm, kterou zvolí.
- Vícenásobné skoky se změnou směru po dopadu jsou nejen dovoleny, ale musí být dokonce provedeny v celém rozsahu.
- Zajímání jednoho či více kamenů přeskokem je považováno za tah. Hráč tedy již neumisťuje kámen ani neodebírá pole.
Pokud hráč umístí na desku vyznačený bílý kámen a odstraní pole označené číslem 1, jeho soupeř bude nucen zajmout bílý kámen černým kamenem. První hráč ho poté zajme šedým kamenem umístěným na pole označené číslem 2.
- Když se hráči podaří izolovat jeden nebo více kamenů, jsou jeho a může je zařadit k zajmutým. Izolovaná skupina kamenů je taková, kde není žádné volné pole. Zajímání izolované skupiny kamenů není tah, ale výsledek tahu. Je tedy provedeno v rámci ukončení tahu daného hráče.
Jestliže hráč na tahu položí kámen na libovolné pole a odstraní pole označené číslem 1, zajme všechny označené černé kameny.
- Zajímání izolovaných kamenů není povinné, a tak kameny mohou zůstat ležet na desce.
- Nejsou-li už v banku kameny, hráči musí hrát se svými zajatými kameny a znovu je umísit na desku.
- V extrémní situaci se může stát, že při posledním tahu zmizí i poslední volné pole a všechny jsou obsazeny. Poslední hráč na tahu potom získává všechny zbylé (izolované) kameny.
Konec hry
- Hráč, který zajme buď 2 kameny od každé barvy, 3 bílé, 4 šedé, nebo 5 černých kamenů, se stává vítězem.
Turnajová pravidla
- Turnaje se hrají s 24 kuličkami: 6 bílými, 8 šedými a 10 černými. Pravidla jsou všechna stejná kromě toho, že vítěz musí vyhrát se 3 kuličkami od každé barvy, nebo 4 bílými nebo 5 šedivými nebo 6 černými.
- Hráč, který už sáhl na kuličku, s ní musí hrát.
- Skákání je povinné. Pokud jeden z hráčů zapomněl skákat, protihráč ho může upozornit, že tak neučinil a donutit ho vrátit tah. Pokud je pro protihráče výhodnější o tom pomlčet, může tak učinit. Lze vracet pouze aktuální tah.
Další informace
- www.di.fc.ul.pt/~jpn/gv/zertz.htm
- www.gamerz.net/~pbmserv/zertz.html
- www.gipf.com
- www.hlavolam.com/pravidla/zertz.htm