ZOO
Úvod
Zoo patří do her, které jsou založeny na principu putování.
Hrací potřeby
- Hrací deska obdélníkového tvaru s 93 poli s obrázky zvířat (bílá pole) a nápisy měst (červená pole)
- Kámen odlišné barvy pro každého hráče
- 3 hrací kostky
- 120 kartiček s obrázkem zvířete (6 sad po 20 druzích)
- medvěd - 5 000
- rys - 1 000
- los - 2 000
- sob - 1 000
- tygr - 10 000
- slon - 8 000
- nosorožec - 15 000
- antilopa 2 000
- bobr - 1 000
- mýval - 1 000
- jaguár - 7 000
- tapír - 6 000
- zebra - 2 000
- hroch - 12 000
- lev - 8 000
- kočkodan - 1 000
- klokan 1 000
- ptakopysk - 10 000
- koala - 4 000
- ježura - 3 000
- 20 městských kartiček
- Kupuješ licenci na lov zvířat - 3 000.
- Podařilo se ti sjednat výhodnou směnu s místní zoologickou zahradou, můžeš si vyměnit jedno zvíře jakékoli ceny za jedno jakékoli zvíře, které má ve vlastnictví ten, kdo je ve hře po tobě.
- Za ubytování v luxusním hotelu Hilton platíš 3 000.
- Zmeškáš odlet letedla a letenka ti propadá. (Platí jen pro toho, kdo právě letí a ztráta se vztahuje na celý zbytek okruhu.)
- Nakupuješ zásoby za 5 000.
- Nouzové přistání letadla - dál pokračuješ pěšky (platí jen pro toho, kdo cestuje letadlem).
- V nočním velkoměstě tě přepadli lupiči a obrali tě o všechny peníze (odevzdej celou hotovost řediteli hry).
- Nejcennější zvíře, které máš, uhynulo (vrať kartičku s ním na původní místo).
- Za přednášku v místní přírodovědecké společnosti dostáváš honorář 2 000.
- Za ubytování v hotelu Alcron platíš 2 000.
- Nakupuješ zásoby za 3 000.
- Výhra v místní loterii - 10 000.
- Platíš poplatek za vstupní vízum do tohoto státu 1000.
- Potkala tě nehoda, jsi v nemocnici, dvakrát neházíš.
- Ztráta peněz. Odevzdej polovinu z částky, kterou právě máš na hotovosti (zaokrouhlenou dolů na tisícovky).
- Večer v luxusním podniku tě stojí 2 000.
- Porouchalo se ti najaté auto, dál pokračuješ vlakem (platí jen pro toho, kdo právě jede autem).
- Najímáš si průvodce za 2 000 (do konce okruhu s ním ulovíš jedno zvíře - můžeš si vybrat kterékoli, kolem něhož budeš putovat, i když se nezastavíš přímo na jeho poli).
- Nakupuješ výzbroj za 1 000.
- Zatkli tě pro podezření ze špionáže. Buď třikrát neházíš, nebo zaplatíš kauci 1 000 a můžeš hned pokračovat ve hře.
- Kartičky s dopravními prostředky (6× letadlo, 6× auto)
- Herní peníze (10000,5000,2000,1000) - v každé sadě je 24 kusů
- Záznamní list, tužka
Počet hráčů
2 - 6 + ředitel hry (jeho úlohu může zastávat jeden z hráčů)
Pravidla
Cíl hry
- Podnikat z Prahy opakovaně cesty do všech 5 světadílů, nakupovat zvířata a získat co nejdřív 20 různých zvířat.
Výchozí situace
- Hráči umístí svůj kámen na pole označené slovem PRAHA. Zde je start
i cíl každé cesty, kterou všichni v průběhu hry podniknou po herním plánu.
- Ředitel hry rozloží před sebe na stůl vedle herního plánu peníze i kartičky se zvířaty a dopravními prostředky, každý druh na zvláštní hromádku. Zvířat dá do hry jen tolik kusů od každého druhu, kolik hráčů se partie účastní.
- Balíček městských karet, důkladně promíchaný, umístí ředitel na herní plán doprostřed australského okruhu. Karty leží prázdnou stranou vzhůru.
Hra
- Hráč, který má svůj kámen na startovním poli (Praha) a je na řadě, ohlásí řediteli hry, jakou cestu podnikne. Například: „Malý
okruh, severoamerický.“ Nebo „Střední okruh, asijský s australským.“ Nebo „Velký okruh, cestuji kolem světa.“ Ředitel
to zapíše do záznamního listu (pro kontrolu) a vydá hráči odpovídající částku:
- Malý okruh - 8000
- Střední okruh
- 15000
- Velký okruh - 20000
- Za získané peníze nakupuje zvířata pro svou zoologickou zahradu, platí různé
poplatky při zastávce ve velkých městech, opatřuje si letenky a najímá auta.
- Před prvním hodem se hráč rozhodne, kterým směrem se po zvolené trase vydá. Zda po směru nebo proti směru hodinových ručiček. Zvolený směr nesmí měnit až do skončení okruhu. Kdo si zvolil například malý severoamerický okruh, musí se svým kamenem projít všechna pole, která tento okruh tvoří (je jich 28). Kdo zvolí střední okruh, projde někdy jen jednou přes každé pole obou malých okruhů, z nichž je střední okruh složený (a to jen tehdy, když se tyto malé okruhy stýkají jen jediným polem označeným Praha - například při putování po okruhu severoamerickém a australském), někdy však musí projít část trasy dvakrát (jestliže oba malé okruhy mají delší
společnou hranici - například okruhy severoamerický a jihoamerický), jinak by se do cílového pole vůbec nedostal.
- Kdo
zaplatí řediteli hry obnos stanovený za pronájem auta, hází dvěma kostkami. Na malý okruh stojí auto 1000, na střední 2000,
na cestu kolem světa 3000.
- Hráč, který si koupí od ředitele letenku, hází třemi kostkami. Letenka na malý okruh stojí 2000, na střední 4000, na velký 6000.
- Kdo je právě na tahu, hází 1,2, nebo 3 kostkami a posune svůj kámen o počet
polí, kolik mu celkem padlo ok. Při vstupu na cílové pole Praha hráč na tomto poli skončí, i když nevyužil všech ok.
- Kdo si při cestování letedlem odebere z hromádky městských karet kartu s nouzovým přistáním nebo zmešká odlet,
pokračuje v házení jen jednou kostkou. Mže si ovšem koupit okamžitě novou letenku.
- Každý hráč má právo pronajmout
si auto a koupit letenku kdekoli na trase, nejen na startu. Od ředitele hry dostane po zaplacení příslušné částky kartičku
s obrázkem auta nebo letadla. Ty ho opravňují házet dvěma nebo třemi kostkami, ale jen do ukončení okruhu nebo do
chvíle, kdy se jich dobrovolně vzdá a chce pokračovat ve hře jen s jednou kostkou. Když hráč dojde se svým kamenem na
pole Praha, vrátí kartičku s autem nebo letadlem řediteli hry. A před startem na nový okruh si může znovu najmout auto
nebo koupit novou letenku.
- Letenka platí jenom pro letadlo, nemůže bát použita k pronájmu auta. A hráč, který jede
autem a chtěl by pokračovat letadlem, musí zaplatit letenku v plné výši.
- Kameny spolu nebojují, nevyhazují se, na
jednom poli se jich může sejít víc, aniž se to nějak projeví.
- Zastaví-li se kámen na poli, kde je obrázek nebo jméno
některého zvířete, máme právo toto zvíře koupit pro svou zoologickou zahradu. Předáme řediteli hry požadovanou částku a
dostaneme od něho kartičku s obrázkem koupeného zvířete. Víc než jeden exemplář v této chvíli nemůžeme získat.
Jestliže jsou všechny kartičky s požadovaným zvířetem rozprodány, hráč si je pochopitelně nemůže koupit a při tomto
tahu vyjde naprázdno.
- Zůstane-li kámen po tahu stát na poli nesoucím jméno některého města, hráč musí obrátit tu
městskou kartu, která leží navrchu. Nahlas přečte, co je na ní napsáno, pak tento příkaz provede a kartu zasune zpátky
dospod hromádky. Všechny peníze, které hráč musí vydat, dostane ředitel hry.
- Na každého hráče připadá jediný kus od
každého druhu zvířete. V průběhu hry však může kdokoli nakoupit víc stejných zvířat, jestliže se jeho kámen opakovaně
zastaví na poli, kde je tento druh. Hráči mají právo kdykoli se mezi sebou dohodnout na výměně, prodeji nebo odkoupení těch
zvířat, o která mají zájem. Je jim ponecháno na vůli, jak se dohodnou na cenách, zda budou měnit kus za kus, nebo
kartičky prodávat za peníze, případně požadovat při výměně doplatek. Výměna, prodej a nákup nejsou povinné, nikdo k nim
nemůže být přinucen.
- Každých 15 minut zastaví ředitel na chvíli hru a vyhlásí dražbu. Všichni hráči jsou povinni vyložit
před sebe nebo na stůl kartičky se zvířaty, která mají navíc, ve dvou nebo více exemplářích. Ponechat si ve své sbírce mohou
od každého druhu jediný kus. Kterýkoli soupeř má právo od nich v dražbě nadbytečná zvířata koupit - za původní cenu s přirážkou 1000. Jestliže se o některé zvíře hlásí víc zájemců, získá je ten, kdo nabídne dosavadnímu majiteli víc. Tato kartička je veřejně vydražena.
- Nechce-li nikdo koupit nabízené zvíře, může je hráč při dražbě odprodat zpět řediteli hry za
polovinu původní ceny.
- Hráč, který dojde se svým kamenem na cílové pole, zahájí v příštím tahu nové putování a
dostane od ředitele hry peníze na další okruh. Peníze, které mu zbyly z minulé cesty, si bere na novou výpravu a může
je použít podle potřeby. Kdo se octne na cestě bez finančních prostředků, může pokročovat v putování i bez nich.
Jestliže však chce koupit ještě před skončením trasy další zvířata, nebo musí zaplatit nějakou částku určenou městskou
kartou, má 2 možnosti, jak si opatřit peníze. Buď prodá kterékoli zvíře (nejen přebytečné) tomu ze soupeřů, kdo o ně
projeví zájem, za dohodnutou cenu, nebo si vypůjčit v bance (od ředitele hry) 5000 nebo 1000. Půjčku musí po ukončení
této cesty splatit z peněz, které dostane na další ohlášenou cestu a přidat navíc i úrok. K pěti tisícům
jeden tisíc, k deseti dva tisíce.
- Hráč, který má dluh, nemůže ukončit hru dokud ho nesplatí. A to i když už
nakoupil všechna zvířata.
- Banku spravuje ředitel. Půjčí jen tomu, kdo už nemá vůbec žádné peníze nebo komu hotovost
nestačí na nutná vydání. Všechny půjčky i splátky dluhů zapisuje záznamní list.
Konec hry
- Vyhraje ten,
kdo dřív než ostatní soupeři nashromáždí po jedné kartičce od všech druhů zvířat a dovede svůj kámen na cílové pole.
Přebytečná zvířata může komukoli prodat a v dalších dražbách je musí nabídnout soupeřům ke koupi. Nesmí je však nikomu
věnovat zdarma ani prodat pod stanovenou cenu s přirážkou.
- Trvá-li hra příliš dlouho, hráči se dohodnou na jejím
předčasném ukončení. Časová lhůta bývá někdy stanovena už před začátkem partie. Zkrácená hra má jednoduché hodnotící
kritérium. Zvítězí ten, kdo má nejúplnější sbírku zvířat. Jestliže dva či více hráčů vlastní stejný počet obrázkových
kartiček, vezmou se v úvahu i kartičky duplikátní. Zůstává-li výsledek stále nerozhodný, spočítáme úhrnnou cenu
zvířat a o vítězi rozhodne nejvyšší součet.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.