Camelot
Úvod
Autorem hry je George S. Parker a vznikla v roce 1887. Původně se jmenovala Chivalry a byla vydána v roce 1887. Roku 1930 byla již vydána pod jménem Camelot s malými změnami pravidel. V roce 1984 dostala další název - Inside Moves. V roce 1999 přidala několik pravidel World Camelot Federation.
Hra je směsí Halmy a Dámy.
Hrací potřeby
- Hrací deska
- 4 rytíři a 10 mužů pro každého hráče
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Obsadit dvěma svými kameny protivníkův hrad (dvě pole na horních krajích desky).
Výchozí situace
- Postavení kamenů na začátku hry je na obrázku nahoře.
Hra
- Začíná bílý, hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Všechny kameny (rytíři i muži) mohou provést tři druhy pohybu:
- Posun o jedno pole v libovolném ortogonálním a diagonálním směru na sousední volné pole.
- Přeskok vlastního kamene libovolným směrem, pokud je další pole v přímém směru volné. Přeskočené kameny nejsou odstraněny z desky. Toto skákání není povinné. Hráč nesmí provést tzv. kruhový přeskok, tj. nesmí skončit na stejném poli, ze kterého vyšel.
- Přeskok kamene protivníka, pokud je další pole v přímém směru volné. Přeskočené kameny jsou odstraněny z desky. Tento druh přeskoku je povinný.
- Vícenásobné přeskoky se změnou směru pohybu jsou povoleny u obou skoků. Jestliže existuje více způsobů, jak zajmout protivníkovy kameny, může si hráč vybrat. Vždy však musí vícenásobný přeskok provést v plném rozsahu.
- Přeskok se zajímáním má přednost a protivník má právo požadovat jeho provedení.
- Muž smí provést pouze jeden druh pohybu během jednoho tahu.
- Rytíř smí během jednoho tahu zkombinovat oba druhy skoku. Vždy však musí provést přeskok vlastního kamene dříve než cizího.
- Kombinování tahů není povinné. Když však kámen dokončí skok a má možnost skákat, musí tak učinit.
- Za normálních okolností nesmí hráč vstoupit na pole vlastního hradu. V případě bezprostředního ohrožení (protivníkův kámen na poli sousedícím s hradem) smí hráč přeskokem vlastní hrad ubránit. Zde skok končí, i kdyby měl kámen možnost provést vícenásobný skok. V příštím tahu musí toto pole bezpodmínečně opustit.
- Kámen, který vstoupil do protivníkova hradu, ho již nesmí opustit. Smí však provést tzv. hradní pohyb (pohyb z jednoho pole hradu na druhé), maximálně však dvakrát během celé hry.
Konec hry
- Vítězem se stává hráč, který obsadí obě pole představující protivníkův hrad na kraji hrací desky.
- Hra končí remízou, jestliže:
- Oba hráči se na tom dohodnou.
- Ani jeden hráč není schopen provést tah podle pravidel.
- Oběma hráčům zbývá jediný kámen.
- Jeden z hráčů provedl nejméně třikrát za sebou stejný tah.
- Posledních padesát tahů obou hráčů nevyústilo v zajetí žádného kamene ani obsazení protivníkova hradu.
Další informace
- www.di.fc.ul.pt/~jpn/gv/camelot.htm
- www.flash.net/~markthom/html/camelot.html
- groups.msn.com/WORLDCAMELOTFEDERATION/homepage.msnw?pgmarket=en-us