Královny
Úvod
Moderní abstraktní hra je založena na některých principech hry Dáma. Vymyslel ji V. R. Parton.
Hrací potřeby
- Hrací deska 10×10
- 5 černých královen, 5 bílých
- 5 černých hraběnek, 5 bílých
- 10 černých komorných, 10 bílých
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Zajmout všechny soupeřovy kameny.
Výchozí situace
- V krajních řadách stojí královny, potom jsou hraběnky a nakonec komorné.
Hra
- Všechny kameny se pohybují jen po černých polích. Jejich pohyb je následující:
- Komorné
- Přemisťují se o jedno pole šikmo vpřed, doprava nebo doleva. Když dojdou na konec desky, do poslední řady, zůstávají stát a dál se hry aktivně neúčastní.
Mohou zajímat jen komorné.
- Hraběnky
- Postupují o jedno pole, ale všemi čtyřmi směry (dopředu i dozadu).
Mohou přeskakovat komorné a hraběnky.
- Královny
- Mohou se přesunout a skákat všemi čtyřmi směry přes libovolný počet polí. Na pole v okrajových řadách a sloupcích však mohou vstoupit jen po skoku přes kámen ležící těsně před okrajovou řadou či sloupkem.
Mohou přeskakovat a zajímat komorné, hraběnky i královny.
- Přeskočený kámen je zajat a odstraněn z desky.
- Hraběnka, která dojde do poslední řady polí na opačném konci desky, mění se v královnu.
Konec hry
- Zvítězí hráč, který zajme všechny soupeřovy královny. Hra je ukončena i tehdy, když hráči zůstávají hraběnky, které by v budoucnosti mohly být povýšeny na královny.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Velká kniha deskových her. Mladá Fronta, Praha, 1991.