Ninuki-Renju
Úvod
Tato hra patří do her rodiny Renju. Pojmy jako dvojitá trojka či přesah jsou vysvětleny u této hry. Některá pravidla má shodná s hrou Pente.
Ninuki-Renju je hra, která se hodně hraje v Japonsku. Říká se jí tam Korejské piškvorky (Chosen Gomoku). Přesto prý Korea není zemí jejího původu.
Hrací potřeby
- Hrací deska 19×19 linií
- Černé a bílé kameny
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Vytvořit perfektní řadu ze svých pěti kamenů nebo zajmout pět párů protivníkových kamenů.
Výchozí situace
- Prázdná hrací deska.
Hra
- Hrát začíná černý. Položí svůj kámen na libovolný bod.
- Dále se hráči v tazích pravidelně střídají.
- Leží-li dva kameny (pouze dva) jednoho z hráčů na průsečících vedle sebe (tj. vytvářejí těsnou řadu), mohou být zajaty tak, že na obou koncích řady je obklopí soupeřovy kameny. Zajaté kameny jsou odstraněny z desky.
- Několikanásobná zajetí jsou povolena.
- Kámen může být položen na libovolný volný bod, i na ten, kde před chvílí byl ještě kámen.
- Jestliže se hráč dostane vlastním tahem do situace, kdy vytvoří řadu dvou kamenů obklopenou dvěma soupeřovými, k žádnému zajímání nedochází.
- Pokud se černému podaří vytvořit pět kamenů v řadě a bílému se v bezprostředně následujícím tahu podaří tuto řadu rozbít tím, že některý kámen zajme, nejedná se o výhru. Této řadě se říká „neperfektní pětka“.
- Černý (někdy oba hráči) nesmí vytvořit dvojitou trojku, pokud to není nezbytně nutné při rozbíjení „neperfektní pětky“.
- Přesah (šest nebo více kamenů v řadě) neznamená vítězství.
Konec hry
- Vítězí hráč, kterému se podaří vytvořit „perfektní pětku“ nebo zajme pět párů kamenů.
- Pokud nastane kuriózní situace, kdy jeden z hráčů zajme pátý pár kamenů a vytvoří tím z protihráčových kamenů „perfektní pětku“, jedná se o remízu.
Další informace
- www.renju.nu/pente.htm