Patolli
Úvod
Patolli je stará desková hra Aztéků. Doslovně v překladu znamená Hra s fazolemi. Proč vyplyne z pravidel hry. Je to původně obměna prastaré indické hry Pačísí, ze které vznikla. Je tedy také zajímavým etnografickým důkazem o asijském původu severoamerických Indiánů.
Hrací potřeby
- Hrací deska ve tvaru širokého X, každé rameno je rozděleno podélně na dvě poloviny, pole (celkem 72) tvoří řetězec kolem ramen
- 6 černých fazolí, do kterých je po jedné straně vyvrtané kolečko, připomínající očko na evropské hrací kostce. Fazole skutečně zastávají stejnou úlohu jako kostky.
- 6 hracích kamenů světlé barvy, 6 tmavých
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Projít všemi poli se 4 z 6 kamenů.
Výchozí situace
- Prázdná hrací deska.
Hra
- Dva hráči se střídají v házení šesti fazolemi, které jsou na jedné straně označeny vyvrtaným očkem. Komu padne všech šest fazolí neoznačenou stranou navrch, smí nasadit jeden ze svých kamenů na desku. Položí ho do některého ze čtyř polí přesně ve středu hrací desky a současně zvolí směr, kterým budou jeho kameny postupovat. Oba soupeři mohou určit směr pohybu svých kamenů zcela nezávisle na protivníkovi, ale všechny jejich kameny ho pak musí dodržovat.
- Když má hráč na desce jeden kámen, posune ho po každém hodu o tolik polí, kolik fazolí zůstalo ležet neoznačenou stranou vzhůru. Kdo má na desce víc kamenů, smí táhnout libovolným kamenem.
- Po nasazení všech šesti kamenů na desku lze využít k postupu kamene i hod, při němž padne celá sada fazolí neoznačenou stranou navrch. Takový šťastný hod opravňuje k postupu kamene o celých deset polí.
- Skončí-li některý kámen postup přesně v poli obsazeném jedním nebo několika kameny soupeřovými, jsou tyto kameny zajaty a odstraněny z desky. Zajaté kameny se do hry už nevracejí. Hráč, který zajal protivníkův kámen, má právo na jeden hod fazolemi navíc mimo obvyklé pořadí.
- Pole označená diagonálami představují pevnosti. Kámen, který na nich stojí, nemůže být soupeřem zajat. V pevnosti smí být současně víc kamenů jedné barvy. Jiné sem vstoupit nesmějí.
- Kameny postupují zvoleným směrem na konec ramene hrací desky a zpět druhou stranou do středového pole, odtud pokračují v cestě na konec sousedního ramene a zpět. Kámen, který obešel všechna čtyři ramena hrací desky, vrátí se zpátky na pole odkud vyšel a je z něho hned odebrán a odložen stranou.
Konec hry
- Zvítězí ten, kdo obejde všechna pole čtyřmi ze svých šesti kamenů.
- Kdo ztratí během hry víc než dva své kameny, nemůže již zvítězit, ale pokračuje ve hře dál a snaží se zajmout soupeři tolik kamenů, aby ani on nemohl vyhrát.
Další informace
- Zapletal, Miloš: Špalíček her. Albatros, Praha, 1988.