Tori Šógi
Úvod
Tori Šógi je menší varianta hry Šógi. Její název znamená Ptačí šachy a všechny kameny nesou ptačí jména. Pravidla jsou většinou stejná jako u šógi.
Hrací potřeby
- Hrací deska 7×7
- Sada kamenů pro oba hráče - 1× fénix (phoenix), 1× sokol (1), 2× jeřáb (2), 2× bažant (3), 1× levá křepelka (4), 1× pravá křepelka (5), 8× vlaštovka (swallow)
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Dát soupeřovu fénixovi mat.
Výchozí situace
- Postavení kamenů na začátku hry je na obrázku nahoře. V rozích jsou křepelky, vedle nich bažanti, dále jeřábi a prostřední pole zabírají fénixové. Fénix je ve druhé řadě zaštítěn sokolem, celou třetí řadu zabírají vlaštovky, ve čtvrté řadě je jedna bílá a jedna černá vlaštovka.
Hra
- Krále zastupuje fénix.
- Hru začíná černý hráč. Dále se hráči v tazích pravidelně střídají.
- Kámen nesmí vstoupit na pole obsazené jiným kamenem téhož hráče. Pokud však vstoupí na pole obsazené protivníkovým kamenem, je tento kámen zajat. Zajatý kámen je odstraněn z desky.
- Kameny nejsou omezeny v tom, které protivníkovy kameny smí zajmout.
- Povyšovací zóna je ve dvou krajních řadách. Kámen, který vstoupí do povyšovací zóny, musí být povýšen. Kámen, který je znovu nasazen do hry v povyšovací zóně, není povýšen hned, ale až je s ním příště proveden tah.
- Kameny se pohybují podle následujících pravidel:
- Bažant
- smí o jedno pole diagonálně zpět a skočit přes jedno pole dopředu.
- Fénix
- smí všemi směry o jedno pole.
- Jeřáb
- smí o jedno pole rovně či diagonálně vpřed a vzad, nesmí doleva a doprava.
- Křepelka
- pohyb křepelky záleží na tom, zda je pravá či levá. Obě smí o libovolný počet volných polí vpřed. Levá smí diagonálně vlevo vzad o jedno pole, diagonálně vpravo vzad o libovolný počet volných polí. Pravá smí diagonálně vpravo vzad o jedno pole, diagonálně vlevo vzad o libovolný počet volných polí.
Na obrázku dole je vlevo pohyb levé křepelky, vpravo pravé křepelky.
- Sokol
- smí všemi směry kromě vzad o jedno pole. Nesmí rovně vzad.
Povyšuje na orla.
- Orel
- je nejsilnější figurou. Smí o libovolný počet volných polí diagonálně vpřed a rovně vzad, o jedno nebo dvě pole diagonálně vzad, v ostatních směrech o jedno pole.
- Vlaštovka
- smí o jedno pole přímo vpřed.
Povyšuje na husu.
- Husa
- smí pouze skákat přes jedno pole, a to pouze přímo vzad a diagonálně vpřed.
- Zajaté kameny mohou znovu zasáhnout do hry na straně hráče, který je zajal. Kámen (pokud může povyšovat, tak nepovýšenou stranou nahoru) je z ruky vložen na libovolné povolené volné pole.
- Pro vkládání kamenů do hry platí následující pravidla:
- Vložení kamene na desku je právoplatným tahem a hráč již jinou figurou netáhne.
- Figura nesmí být vložena na pole, ze kterého nemá podle pravidel tah.
- Vlaštovka nesmí být vložena na pole, kde by dala soupeřovu králi okamžitě mat.
- Vlaštovka nesmí být vložena na žádné pole sloupce, ve kterém již stojí dvě nepovýšené vlaštovky stejné barvy.
Konec hry
- Hra končí vítězstvím toho hráče, který dá soupeřovu králi mat nebo ho zajme.
Další informace
- www.gamerz.net/~pbmserv/torishogi.html