Yari Šógi
Úvod
Yari Šógi je menší varianta hry Šógi. Autorem je Christian Freeling. Pravidla jsou až na výjimky stejná jako u Šógi.
Hrací potřeby
- Hrací deska 9×7
- Sada kamenů pro oba hráče - 1× císař, 2× věž (1), 2× střelec (2), 2× jezdec (3), 7× pěšec
Počet hráčů
2
Pravidla
Cíl hry
- Dát soupeřovu králi mat.
Výchozí situace
- Postavení kamenů na začátku hry je na obrázku nahoře. V krajní řadě stojí zleva doprava věž, dva střelci, císař, dva jezdci a věž.
Hra
- Hru začíná černý hráč. Dále se hráči v tazích pravidelně střídají.
- Kámen nesmí vstoupit na pole obsazené jiným kamenem téhož hráče. Pokud však vstoupí na pole obsazené protivníkovým kamenem, je tento kámen zajat. Zajatý kámen je odstraněn z desky.
- Kameny nejsou omezeny v tom, které protivníkovy kameny smí zajmout.
- Povyšovací zóna je ve třech krajních řadách. Kámen, který vstoupí nebo se pohybuje po povyšovací zóně, může být povýšen. Povyšování je součástí tahu.
- Kameny se pohybují podle následujících pravidel:
- Yari střelec (Yari Bishop)
- smí o libovolný počet volných polí přímo vpřed, o jedno pole diagonálně vpřed.
Povyšuje na Yari zlatého.
- Yari jezdec (Yari Knight)
- smí o libovolný počet polí vpřed a potom ještě o jedno pole diagonálně vpřed.
Povyšuje na Yari zlatého.
- Yari zlatý (Yari Gold)
- smí o libovolný počet volných polí vzad, v ostatních směrech pouze o jedno pole.
- Přední Věž (Forward Rook)
- smí o libovolný počet polí ortogonálně vpřed, doleva a doprava. Nesmí vzad.
Povyšuje na věž.
- Věž (Rook)
- smí o libovolný počet volných polí v libovolném ortogonálním směru.
- Pěšec (Pawn)
- smí o jedno pole vpřed.
Povyšuje na Yari stříbrného.
- Yari stříbrný (Yari Silver)
- smí o libovolný počet polí ortogonálně vzad a o jedno pole diagonálně a ortogonálně vpřed.
- Císař (King)
- smí o jedno pole libovolným směrem. Někdy bývá též označován jako král.
- Zajaté kameny mohou znovu zasáhnout do hry na straně hráče, který je zajal. Kámen (pokud může povyšovat, tak nepovýšenou stranou nahoru) je z ruky vložen na kterékoli povolené volné pole.
- Pro vkládání kamenů do hry platí následující pravidla:
- Vložení kamene na desku je právoplatným tahem a hráč již jinou figurou netáhne.
- Figura nesmí být vložena na pole, ze kterého nemá podle pravidel tah.
- Pěšec nesmí být vložen na pole, kde by dal soupeřovu králi okamžitě mat.
- Pěšec nesmí být vložena na žádné pole sloupce, ve kterém již stojí jeden nepovýšený pěšec stejné barvy.
Konec hry
- Hra končí vítězstvím toho hráče, který dá soupeřovu králi mat.
Další informace
- www.gamerz.net/~pbmserv/yarishogi.html